אסטרטגיה עסקית- כיצד בונים אותה?

אסטרטגיה עסקית מיועדת לכל עסק או חברה קטנים או גדולים. ההבדל ביניהם יהיה בכמות המשאבים העומדים לרשותם. יחד עם זאת, אסטרטגיה עסקית יכולה לסייע לכל עסק קטן להתמודד ולעמוד בתחרות מול עסקים גדולים ממנו, ולעסקים הגדולים היא תשמש כמנוף לשמירת הצמיחה והתנהלות נכונה. 

עסק שרוצה לצמוח ולהצליח, אינו יכול להתנהל בחלל ריק. הוא חייב תכנית אסטרטגיה עסקית מתווה שנבנית מתוך הבנה של העסק, הצרכים, היעדים והמטרות שלו. אין מקום לניהול עסקי מתוך אינטואיציה או אלתור. אסטרטגיה מעניקה את הכיוון אליו צריך לשאוף כל עסק. היא מתווה דרך, תכנית עבודה מסודרת, ואם פועלים לפיה, הסיכויים להצלחה גדולים מאוד. יחד עם זאת, לא מעט עסקים קורסים רק משום שהם התנהלו בכיוון "הרוח" ללא תכנית עסקית, וללא אסטרטגית ניהול. 

אסטרטגיה עסקית מלמדת אתכם לחשוב אסטרטגיה 

תכנית אסטרטגיה עסקית, משמשת כתוכנית מתוות דרך, כלים והצבת יעדים, אך גם כלי ללמידה אסטרטגית. זו חיונית ומלמדת מנהלים ונושאי תפקידים מהי חשיבה על העתיד. היא משמשת דוגמה לחשיבה מחוץ לקופסה,  משימה שהיא של כולם, עבודת צוות ומגבשת מנהיגות.

בעידן הזה שמאופיין בסביבה דינמית ומשתנה, יש חשיבות גדולה ליכולת של כל ארגון לבנות אסטרטגיה גמישה ומותאמת שינויים וגם לנצח.  

אי הבנה של המושג "אסטרטגיה" מובילה לכך שהרבה מאוד חברות ועסקים פונים לייעוץ ארגוני מקצועי, מתוך הבנה בחשיבות תכנית אסטרטגית בארגון שלהם. היעדר הנהגה ואסטרטגיה, עלולים להוביל לקריסה של עסקים ולנזק חמור.

ממחקרים שנעשו בעסקים וחברות על נושא האסטרטגיה עלה, כי חלקם משל העובדים כלל לא מכירים או מודעים לאסטרטגיה המובילה את הארגון. 

תכנית אסטרטגית כוללת את מכלול ההחלטות שכל חברה או ארגון קובעים, כדי להתמודד מול המתחרים שלהם בשוק. האופן בו הם יבליטו את היתרונות שלהם, יעבירו את המסרים הייחודים שלהם ויניבו רווחים. היא כוללת גם תחומים של שיווק ופרסום. 

נקודת המוצא של כל תכנית אסטרטגית היא, כי לכל עסק או חברה גדולים או קטנים יש משאבים מוגבלים והם מתנהלים בשוק תחרותי. 

מה המדיניות שלכם?

ניהול עסק או חברה הוא פרויקט ארוך ומתמשך הדורש מדיניות מגובשת.  אסטרטגיה עסקית כוללת מטרות, יעדים, כלים ודרכים לביצוע. ניהול תקציב, לוחות זמנים ועוד. חשוב מאוד שכל מי שעובד בארגון יקבל הנחיות לגבי האסטרטגיה, יבין אותה ויפעל לפיה.

לעתים יש המבלבלים בין תכנון לאסטרטגיה. אכן- אלה שני דברים שונים, אבל נדרש שילוב של שניהם בכל ארגון. האסטרטגיה היא כיצד לבצע את הפעולות. התכנון מצביע על הדרך והכלים כדי לבצע אותם נכון. השילוב של שניהם יוצר את התנהלות נכונה. 

תהליך אסטרטגי נכון כולל את התובנה של הארגון, המיקוד שלו. היערכות נכונה בהתאם ברמת תרבות ארגונית, הערכה ותגמול, כוח הנעה ומיומנויות ומנהיגות שתוביל את האסטרטגיה. 

אסטרטגיה עסקית מובילה את הארגון להבנת הסביבה המשתנה בתוכה הוא פועל. היא כוללת כלים להבנת העתיד ומגמות השוק, ולהבנת הצרכנים ומקבלי השירות. יש מי שאומר שהאסטרטגיה היא הקרב האמתי על התובנות של כל עסק או חברה. מי שמבין את התובנות של המציאות ומתרגם אותן למיקוד ברור ולקבלת החלטות חכמות, ינצח בשוק שלו. 

התובנות הללו יובילו גם להיערכות וליישום האסטרטגיה, תוך שיפור יכולות הביצוע ויתרון העסק על פני המתחרים שלו. 

וורן באפט:, מחיר הוא מה שאתה משלם, ערך הוא מה שאתה מקבל".  

שלבים בבניית אסטרטגיה 

כאשר מדברים על ייעוץ אסטרטגי לעסק חשוב להזכיר כמה שלבים חשובים. השלב הראשון הוא בניית תכנית אסטרטגיה עסקית הכולל איסוף נתונים ועריכת סקר שוק. כל חברה חייבת לדעת ראשית, מהי האסטרטגיה של המתחרים שלה. מה היתרונות שלה מולם. האם יש להם יתרונות? מה הבידול הנדרש לה. מהם החסרונות שלה ואיך היא מגבשת יתרונות ברורים ומעבירה את המסרים הללו הלאה.

השלב השני מגבש את חזון החברה עם יעדים ריאליים להשגה. זה יכול להיות שיפור ביחסי חברה-לקוח, התרחבות, הגדלת המכירות ועוד. 

תכנית הפעולה להשגת היעדים שהוצבו חייבת לכלול תקציב, הקצאת סמכויות, לוחות זמנים ועוד. יש לפרט בצורה ברורה מהן המשימות והפעולות שיש לעשות כדי להביא לידי ביטוי את ההחלטות האסטרטגיות וליישם אותן.

תכנית אסטרטגיה שיווקית, היא נגזרת של תכנית האסטרטגיה העסקית של החברה ומתמקדת בכלי וערוצי השיווק ליישום האסטרטגיה העסקית.  

בדיקת האסטרטגיה הוא שלב חשוב מאוד. ליועצים ארגוניים מקצועיים, יש כלי מדידה, הערכה וביצוע (KPI) המשמשים לבדיקת תכנית אסטרטגית. אלה יכולים כלים להערכה כוללת של כמות ואיכות, בין אם מדובר בהחזר השקעה או רווח נקי. בחינת מיתוג החברה באמצעות סקרים ואם נדרש, גם הערכה מחודשת של האסטרטגיה העסקית ופעילות מתקנת כדי לשפר את הביצועים, ההתנהלות והיתרונות של החברה.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים