אסטרטגיה עסקית- להיות ממוקד!

חלק ניכר מהעסקים והחברות שנסגרים מגיעים לקריסה משום שכבר בהתחלה לא השכילו לבסס את הניהול שלהם על אסטרטגיה עסקית ברורה. בעידן הזה המאופיין בתחרות, היצע גדול של שירותים ומותגים בכל תחום, חייבת כל חברה להיות צמודה לתוכנית אסטרטגית, בלי לסטות ממנה ובלי "להתפזר". בלי לוותר, להתפשר, לדלג ולעשות קיצורי דרך. חברה מצליחה היא כזו שבדרך כלל עומדת מאחוריה תכנית ברורה, מפורטת ומותאמת בדרך להשגת היעדים והמטרות שלה.

המטרה של אסטרטגיה עסקית, היא ראשית להגיד מהן מטרות העל של הארגון או החברה. הסעיף השני החשוב הוא לקבוע מהן דרכי הפעולה המרכזיות שעל החברה להתמיד בהן כדי להשיג את המטרות הללו. הדגש הוא בהגדרה של שיטות פעולה, אשר בסופו של דבר יקנו לכל ארגון, את היתרון שהוא זקוק לו כדי לגבור על המתחרים בשוק שלו, כדי להצליח וגם לגבור על המתחרים שלו.

מהירות פעולה ללא תכנון- עלולה לחבל בהשגת המטרות שלכם

בסביבה העסקית ובפרט בעולם הטכנולוגיה, יש איזו נטייה להעדיף לפעול אינסטנקטיבית ללא תכנון מעמיק מקדים שזו בעצם תוכנית אסטרטגיה עסקית. תהליכי ייצור ושיטות ניהול עלולות לחזק את התחושה שאת השאלות החשובות, אפשר לשאול אחר כך. עובדתית יש צורך לעמוד קודם בלחצי השוק ולנסות להתאים את השירות או המוצר באופן אופטימלי לדרישות הלקוחות ולא לפעול בפזיזות. אם למשל מדובר בחברה שמייצרת סלטים סתם לצורך הדוגמה, ופס הייצור מתחיל לפעול לפני שמבינים מה צריך להיות הייחוד שלהם, מהם הצרכים של השוק וכיצד חשוב לבדל אותם מול המתחרים ולשמור על זה לאורך זמן, הבידול לא יוכל להישאר לאורך זמן. בדרך כלל מהירות תגובה מובילים לשלב של ביצוע ולקיצור שלב התכנון. מתמקדים במחקר שוק בעיקר כדי "להציץ" למתחרים אבל זה לא באמת גורם לחברה להבין את הצרכים העמוקים האמיתיים של השוק.

קיצורי דרך עלולים לגרום לכישלון

אם התחלתם לייצר מוצר עוד לפני שהבנתם מה השוק באמת צריך, ורק התמקדתם בפיצ'רים שיש במוצרים דומים, אתם תיאלצו לבזבז משאבים וכספים מיותרים, במקום לייצר מוצר ברור עם מענה ייחודי לקהלי היעד. 

במקום לנסות לחסוך במשאבים על ייעוץ אסטרטגי ותכנון אסטרטגיה עסקית, השקיעו דווקא בהם, כי הטעויות שתעשו בקיצורי הדרך, יעלו לכם ביוקר תרתי משמע.  זה מאוד מאפיין חברות סטארטאפ שמנסות לחסוך במשאבים. אסטרטגיית מוצר הנכללת בתכנית אסטרטגיה עסקית, בוחנת בסדרת ניסויים השקה ומדידת של תגובת השוק, ולא במוצר מינימלי שלא עומד במוטיבציה ובציפייה של המשתמשים. מחקר שוק ותכנית ממוקדת, יעזרו לכם להגיע למוצר או לשירות הנכונים. 

אסטרטגיה עסקית מגדירה את החזון בצורה ברורה. סביבה מתאחדים כל המעורבים ביצירת המוצר כדי ליצור בידול משמעותי, ולשמור על היתרונות לאורך זמן.

מחקר שוק לצורך הבנת האסטרטגיה

משום מה חברות רבות בארץ, מנסות לחסוך בשלב מחקר השוק מבלי להבין כי מחקר מעמיק עשוי להעלות משמעותית את סיכויי ההצלחה שלהן. אם הן יפעלו להבין יותר את השוק בו הן פועלות ואת הצרכים של המשתמשים שלהם ואף לעשות כמה מחקרים מעמיקים הם יצליחו בוודאות. מומלץ לא לפצל את המחקרים כמו שנעשה בדרך כלל בשלבים שונים של תכנון המוצר והייצור כמו מחקר משתמשים, ניתוח אנליטיקס, מחקרים על ידי מנהלי שיווק או מנהלי מוצר. פיצול המחקרים עלול לגרום לתמונת מצב לא ברורה ולקבלת החלטות שגויה. חשוב מאוד לשלב את כל שלבי המחקר בו זמנית וכמה שיותר מוקדם. הממצאים שיעלו ישמשו לקבלת החלטות אסטרטגיות חשובות ולתכנון תכנית אסטרטגית מגובשת ומותאמת. ללא מחקר מגובש, יהיה קשה יותר לבחור את הדרך הנכונה של אסטרטגיה עסקית. 

דגשים במחקר שוק

מחקר שוק על בסיס התוצאות שלו תיבנה תכנית אסטרטגיה עסקית צריך להבין את הצורך של המשתמשים ולזהות את דפוסי ההתנהגות באמצעות מחקר כמותי. סקר הוא דרך נכונה להבין מה המוטיבציה של המשתמשים במוצר או בשירות שלנו.

לעתים אנו חוקרים שוק שכבר נחקר על ידי אחרים, וניתוח של סקרים ומחקרים שכבר נעשו יכול ללמד אותנו דברים מעניינים. כאשר מדובר במוצרים קיימים יש להם בדרך כלל מאגר של מידע מול המשתמשים שלהם כמו למשל התכתבויות בטפסי צור קשר, שיחות עם נציגי שירות לקוחות. מידע זה יכול לספק הבנה עמוקה ושימושית עבור המחקר שלכם.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים