אסטרטגיה שיווקית- מחקרי שוק

חברות סטארט אפ והייטק, כמו גם חברות אחרות בתחילת דרכן, מגבשות אסטרטגיה שיווקית שהיא נגזרת של מחקר שוק. מחקר כזה דורש איסוף מידע אשר ישקף למנהלי החברה החדשה מהו מצב השוק אליו הם רוצים לחדור עם טכנולוגיה, מוצר או שירות. מלבד זאת בהתבסס על מחקר השוק תיבנה התכנית העסקית של החברה.

לחברות סטארטאפ מצליחות יש ידע ומידע רב על הלקוחות הייעודיים שלהם, על המתחרים וכן על השוק בו הם רוצים להשתלב. שום חברה לא יכולה להצליח אם אין לה אסטרטגיה שיווקית המבוססת על מחקר שוק.

כך עולה כי כל מייסד חברת סטארטאפ היום חייב גישה למגוון רחב של בינה עסקית לצורך שיפור קבלת ההחלטות שלו. מידע כזה למשל הוא נתון של מחקר שוק. 

מי הצרכן שלי ומה ההעדפות שלו?

השאלה הראשונה הנשאלת בכל מחקר שוק היא מי הצרכן שלי ומה ההעדפות שלו? המידע הזה יעלה וגם יציג את ההזדמנויות כמו גם את הבעיות השיווקיות הצפויות. הוא יציע ייעול של פעולות שיווקיות, בקרה של תהליכי שיווק והוא יהיה חלק מתכנית אסטרטגיה שיווקית של החברה. הוא מספק הערכה על הפונקציונאליות, הפסיכולוגיה הצרכנית בנישה מסוימת, מניעי הקנייה, רמת המודעות, נכסיות המותג והתדמית שלו והמידע הזה ישמש לפעולות שונות בתחום הפרסום והשיווק של החברה.

אם לדוגמה חברה רוצה לעלות עם קמפיין פרסומי, מחקר השוק אמור לספק לה מידע על האפקטיביות הצפויה של הקמפיין בתנאים מסוימים מפורטים וברורים. על מחקרי שוק מסתמכים גם בהעלאת מחירים, כניסה לשוק חדש, שינוי שמות של מוצרים, אריזות, מיקומים גיאוגרפיים של חברות ועוד. 

מחקר שוק מפחית את הסיכונים

כל הקמה של ארגון או חברה דורשת תעוזה ומעוף, המידע שעולה מסקר שוק, עשוי לנווט נכון את אסטרטגיה שיווקית. הוא מפחית את הסיכונים של עסק לוקח על עצמו ומשקף את השוק, התחרותיות, השחקנים הראשיים והמשניים שבו. תנודות השוק הזה, קהלי היעד, נאמנות צרכנים ועוד.

הוא מגדיר ומעלה את כל המידע במתודולוגיה מקצועית, מנהל את איסוף המידע, עושה ניתוח של תוצאות ויוצר מסקנות. העקרונות המובילים של מחקר שוק הם שהוא אובייקטיבי, מדעי, מדויק ויש בו תובנות. 

יש כל מיני סוגים של מחקרי שוק כאשר לכל אחד מטרה אחרת. יש מחקר הבוחן את הרגלי הצרכן בתחום מסוים ויש לו לדוגמה שני שלבים: שלב איכותני ושלב כמותי. המטרות של מחקר כזה בדרך כלל הן לסקור את השוק, להבין את התנהגות הצרכנים, פילוח השוק, מדידת התדמית של המתחרים, זיהוי קהלי היעד הפוטנציאליים וזיהוי ההזדמנות.

סוגים שונים של מחקרי שוק

מחקר התנסות שהמטרה שלו היא לבדוק תגובות של קהלי יעד תוך שימוש במותג מסוים. למחקר כזה יש שני שלבים: שאלון מול קהל יעד רלבנטי וקבלת תגובות על המוצר. 

מחקר לבדיקת אריזה של מותג או מוצר, אם יש תחושה שהאריזה הנוכחית מחבלת בתוצאות השיווק. מחקר שוק לפני הפקת פרסומת כדי לבחון את האפקטיביות שלה. מחקרי תמחור שהמטרה שלהן היא לעזור בגיבוש אסטרטגיית תמחור מוצרים. 

תוכנית אסטרטגיה שיווקית עשויה לכלול גם מחקרים הבוחנים את מעמד המותג מול המתחרים. באמצעות מעקב אחר מדדים שונים, אפשר ללמוד על האפקטיביות של הפעילות השיווקית ועל התחרות הקיימת. מהי רמת נכסיות המותג. מהם הקשרים של הצרכן עם המותג. מהו מיצוב המותג והביצועים שלו מול המתחרים.

מחקר שוק על שביעות רצון

אסטרטגיה שיווקית, תתייחס למחקרים שעשתה החברה על בדיקת שביעות רצון של לקוחות או עובדים. המחקרים הללו עוזרים לנהל את קשרי הלקוח ומקסום מערכת היחסים אתו ועוד ויש לזה חשיבות רבה על תהליך תכנון אסטרטגי שיווקי. אחת המסקנות למשל שאפשר להגיע אליה כי יש צורך בהקמת מועדון לקוחות כדי לחזק את הקשר בין מותג- וזה יהיה חלק מהתכנית השיווקית. 

הרגלי הקנייה של הצרכנים, גם הם מהווים סעיף חשוב בכל תכנית של אסטרטגיה שיווקית. יש כלי מחקר לבדיקה של תפיסות צרכניות ויש גם מחקר בנקודת הקנייה.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים