ייעוץ ארגוני למנהלים – לעבוד חכם ולהסתכל קדימה

ייעוץ ארגוני הוא תהליך אשר במסגרתו מבוצע אבחון מעמיק ויסודי לארגון, הן ברמה הפנים ארגונית והן ברמה של הסביבה הארגונית בתוכה הארגון מתנהל, במטרה לשפר את התנהלותו של הארגון וכתוצאה מכך גם את כושר ההישרדות שלו בסביבתו הדינמית. ארגון, במונחים מקצועיים, שקול לאורגניזם חי; הוא מערכת שבין חלקיה מתנהלים יחסי גומלין מתמידים, הנמצא במערכת יחסים עם הסביבה שלו ומנסה, למעשה, לשרוד בה. בסביבה העסקית של היום, המשתנה לעתים תכופות, צריך הארגון לדעת להתאים את עצמו לתנאים בכל עת. מטרתו של ייעוץ ארגוני למנהלים היא לסייע בידם לעשות זאת, ולנהל את הארגון באופן המיטבי, המועיל והיעיל ביותר.

כיצד הפך המושג "ייעוץ ארגוני" לשגור בפיהם של מנהלים בארגונים מכל סוג? כיום, בשל המורכבות האמורה של הסביבה העסקית, ארגונים רבים בוחרים לפנות לייעוץ מקצועי על מנת לבצע שיפורים מקיפים. ייעוץ ארגוני למנהלים מבוצע על ידי אנשי מקצוע שרכשו השכלה ומומחיות בתחום; מדובר בתחום ידע עצום שיש צורך להתמקצע בו על מנת להנגיש ולהתאים אותו לארגונים בשווקים ובענפים שונים, בעיקר לאור יכולת ההשפעה האדירה של הייעוץ הארגוני על עתיד הארגון. כמו כן, חשוב שיבוצע הייעוץ הארגוני על ידי גורם חיצוני, שלומד את הארגון מבחוץ ומסוגל להציע נקודת מבט חלופית לזו שאוחזים בה בעלי תפקידים שונים בתוך הארגון. לפניכם מספר תחומים מרכזיים בהם מתמקד ייעוץ ארגוני למנהלים, אשר בכל אחד מהם עשויים להתבצע שינויים משמעותיים במסגרת התהליך.

ההון האנושי – הנכס של הארגון

אמנם לא תמיד זה היה כך, אולם כיום נתפס ההון האנושי לאחד הנכסים המשמעותיים ביותר עבור כל ארגון, אם לא המשמעותי מכולם. השאיפה ליצור בארגון קבוצה של עובדים איכותיים שמביאים עמם ערך מוסף הובילה לצורך לנהל את הארגון באופן שהעובדים ירגישו בו בעלי ערך. לכן, אחד התחומים המרכזיים בהם עוסק תהליך הייעוץ הארגוני הוא המבנה הארגוני ומגוון הגדרות התפקיד שקיימות בארגון. לשני אלה ישנה השפעה ניכרת על תחושת המשמעות של העובדים, על תחושת הערך שלהם ועל היכולת שלהם להרגיש מוערכים בארגון אליו הם משתייכים.

תחום נוסף בו עוסק תהליך הייעוץ הארגוני הוא משאבי האנוש. כיום, בכל ארגון שמכבד את עצמו ישנה מחלקת משאבי אנוש בעלת השפעה משמעותית על התנהלות הארגון. ייעוץ ארגוני למנהלים מציעה תמיכה וליווי בכל התהליכים שקשורים לשימור העובדים בארגון. החל מאופן התנהלות המשוב שניתן לעובדים בארגון, דרך הבעת ההערכה לעובדים איכותיים שמבצעים את עבודתם באופן יוצא דופן וכלה בהעלאת המוטיבציה בקרב העובדים בארגון – בכל אלה עוסק הייעוץ הארגוני. השקעה בעובדים היא ללא ספק השקעה בחברה, שכן עובדים איכותיים, פרו-אקטיביים, יצירתיים ומסורים יתרמו בסופו של דבר לצמיחת החברה ויסייעו לה לעמוד באתגרים שיופיעו בדרכה.

ייעוץ ארגוני למנהלים – ללמוד להוביל שינויים

אחד הדברים שעשויים להיות מאתגרים במיוחד עבור ארגונים, לעתים עד כדי יצירת משברים, הוא הובלת שינויים ארגוניים. עובדים, לעתים קרובות, אינם אוהבים שינויים ורואים בהם קושי, ולכן כל שינוי ארגוני עלול לערער את הקרקע היציבה שישנה בארגון ולגרור התנגדויות. לכן, במסגרת הייעוץ הארגוני עוסק הארגון גם בתחום הזה; המנהלים לומדים כיצד להיערך להובלת שינויים ארגוניים תוך בחינת תרחישים אפשריים, כיצד להוביל אותם באופן שייטיב עם הארגון בהמשך וכיצד לתווך אותם לעובדי הארגון, על מנת שהם ייטמעו בארגון בצורה טובה. שינוי אמנם עלול להתפס כאתגר אולם הוא יכול גם להוות הזדמנות, ועל מנת להפיק מהם את המיטב חשוב להיעזר בליווי מקצועי.

תחום נוסף בו נוגע הייעוץ הארגוני הוא כמובן תחום הפיתוח הארגוני, המתייחס ליצירת תהליכי עבודה ארגוניים שישרתו את הארגון בהמשך. בהיבט הראשון, ארגון חייב לדעת לגבש שיטות פעולה איכותיות ואף לחשוב על אסטרטגיה עסקית נכונה, ולכן מעניק הייעוץ הארגוני חשיבות רבה לנושא של גיבוש נהלי עבודה שוטפים. נהלי העבודה שמתגבשים במסגרת הייעוץ נגזרים מחזון הארגון, מהאסטרטגיה המנחה את התנהלותו וכן מהתרבות הארגונית ששואפים מנהליו להטמיע בתוכו. היבט נוסף שקשור לתחום הפיתוח הארגוני הוא ייעול תהליכי העבודה. על כל ארגון להיות בלמידה מתמדת, ועל מנת להתקדם קדימה, חשוב לבחון תמיד את תהליכי העבודה הקיימים במדד היעילות ולחשוב כיצד ניתן לשפר אותם.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים