מהם השלבים החשובים ביותר של תהליך תכנון אסטרטגי?

כל בעל עסק ככל הנראה שמע לא פעם על החשיבות של תהליך תכנון אסטרטגי. אך הבעיה המרכזית היא שלא מעט בעלי עסקים אינם יודעים כיצד לעשות זאת בצורה מוצלחת. יש כל מיני אלמנטים שצריך לשים אליהם לב, ומספיק פספוס אחד קטן בכדי לשלם ביוקר. במאמר הבא אנו ננסה להציג בפניכם את כל השלבים הכי חשובים של תכנון אסטרטגי נכון. כך תוכלו להביא את העסק שלכם אל קדמת הבמה, כאשר הוא ישאיר אבק לכל המתחרים.

מוטב כי תהליכי תכנון אסטרטגי יבוצעו אצל אנשי מקצוע מהשורה הראשונה. רק איש מקצוע שמתמחה בתחום הניהול האסטרטגי יוכל להביא אתכם אל הנקודה שבה חלמתם להיות. אך בכל זאת אם תחליטו לקחת את המשוכות לידיים שלכם, אנו מציעים לכם לקרוא את המאמר הבא. הוא יעשה לכם סדר בכל סימני השאלה עשויים להציף אתכם. 

תהליך תכנון אסטרטגי מתחיל מבדיקה עכשווית

לפני שאתם בכלל מתחילים לחשוב מה יהיה עליכם לשפר בעסק או בחברה. מוטב כי תתחילו לנתח את המצב הנוכחי שבו העסק נמצא. ככל שתאספו יותר נתונים, כך תוכלו להתבסס עליהם בשלבים מאוחרים ומתקדמים. השאיפה שלכם היא שתוכלו להגיע מוכנים ככל האפשר אל רגע האמת של התהליך עצמו. כל מה שנדרש מכם לעשות זה רק לנתח בצורה הכי מעמיקה את המצב הנוכחי. אם העסק עדיין לא מוקם, אז כמובן שתוכלו לדלג על השלב הזה. השלב הספציפי הזה מדבר בעיקר על עסקים פעילים שיש מה לנתח בפעילות הנוכחית שלהם. 

מהי המטרה הסופית שאליה תרצו להגיע?

בכדי שתוכלו להתחיל תהליך תכנון אסטרטגי, יהיה עליכם לגבש את החזון העסקי שלכם. מבלי שיהיה לכם חלום אחד שאליו תרצו להגיע, יהיה לכם קשה מאוד לראות תוצאות מוכחות. בעלי עסקים שאין להם שאיפות גדולות, ימצאו את עצמם מדשדשים במקום. אפילו אם מדובר על חלום או חזון שכרגע הוא נשמע כלא אפשרי, עם הזמן תוכלו אולי לראות אותם מתקרב אליכם. גם אם לא תצליחו להגשים את החלום, לכל הפחות הייתה לכם מטרה שנתנה לכם את הכיוון הרצוי כל הדרך להצלחה.

מהם המכשולים שעשויים להפיל אתכם? 

בתור בעלי עסק אתם בוודאי מכירים לא מעט אלמנטים שעשויים לעכב אתכם מלהשיג את המטרה. תהליך תכנון אסטרטגי מצריך מכם להתעמת עם המכשולים הללו בצורה גלויה, ובשלב מסוים גם להסיר אותם מהדרך. אם אתם תתעלמו מהמכשולים, זה לא אומר שבשלב מסוים תהיו מוכרחים להתעמת איתם. על ידי תכנון אסטרטגי נכון, תוכלו להעלים את המכשולים הללו עוד מתחילת הדרך. לא תצטרכו להביא את עצמכם למצב שבו בזמן אמת תצטרכו להתחיל לחשוב מה תוכלו לעשות. זוהי אפשרות שרק מי שידע לתכנן את האסטרטגיה הנכונה, יוכל להשיג אותו באופן ישים.

תבחנו את המשאבים שעומדים לרשותכם

אחרי שאתם מציבים לעצמכם את המטרות, ואחרי שזיהיתם את כל המכשולים. המשימה הבאה בביצוע תהליך תכנון אסטרטגי היא להבין אילו משאבים עומדים לרשותכם. כלומר אילו כלים יש לכם בידיים, וכמה כוח אדם עומד לרשותכם לצורך ביצוע המשימה. כמובן שאם חסרים לכם משאבים כאלה או אחרים, זה בדיוק הזמן להתחיל לגבש אותם. כי אם תגלו בזמן אמת שחסרים לכם משאבים, זה יצריך מכם לעשות חישוב מסלול מחדש. ברגע שתגיעו מוכנים עם כל המשאבים הדרושים, יהיה לכם הרבה יותר קל להצליח. המשאבים הדרושים הם הבסיס עליו תוכלו להישען, וההצלחה תהיה ממש בהישג יד מנקודת המבט שלכם.

כעת נותר לחכות לקצור את הפירות

אחרי שאותו תהליך תכנון אסטרטגי בוצע בצורה קפדנית ומדוקדקת, כל מה שנותר זה רק לחכות לקצור את הפירות. כמובן שתצטרכו להיות עם יד על הדופק לכל אורך הדרך, בכדי לוודא שאף אחד לא יסטה מן הנתיב. אך כל עוד יש את המטרות, אין מכשולים ויש מספיק משאבים – השמיים הם הגבול. פתאום תוכלו לראות איך הדברים שבעבר לא היו מסתדרים, פתאום הם מתחילים לקבל צורה. ככל שתהיו יותר סבלניים כך ניתן יהיה להבין איך המטרות הגדולות מתחילות להתקרב אליכם. אם לא תחשבו בגדול, אף פעם לא תוכלו לכבוש את הפסגה של ההר.

קראו גם על: ייעוץ ארגוני

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים