מה זה תהליך תכנון אסטרטגי?

Strategic Planning  – תהליך תכנון אסטרטגי, מהווה מרכיב מרכזי בהתפתחות של כל גוף וארגון. הוא נועד מצד אחד להעריך את המקום של הארגון בתחום שלו ומצד שני לבחון מהם כיווני ההתפתחות הרצויים לו בעתיד. הוא שונה מתהליכי תכנון ברמה היום יומית ויש לו שני ממדים: עומק וטווח. הוא עוסק בטווחי זמן ממושכים, כאשר כל טווח זמן כה משתנה בכל חברה בהתאם לפעילות שלו בשוק. עומקו של תהליך תכנון אסטרטגי תלוי בהגדרה הברורה של הארגון  כמו מהי ליבת העסק, מיהם השווקים והלקוחות שלו. מהן אסטרטגיות הפעולה והערכות פנימיות של המבנה הארגוני והפיננסי. 

קצב השינויים הגובה היום והתחרות העזה, דרישות לקוחות וקיצור אורך חייו של מוצר, נוגעים בשאלות היסוד של התכנון האסטרטגי. 

3 שלבים בתהליך תכנון אסטרטגי

כמו בהרבה פרויקטים או משימות שיש לנו, תהליך תכנון אסטרטגי בכל עסק או חברה, הוא שלב חשוב בפעילות שלה וגם תורם ומוביל להצלחה. 

לכל תכנון אסטרטגי יש שלושה שלבים: ניתוח יסודי של החברה, מחקר שוק והתחרות ובניית כמה תכניות אסטרטגיות הכוללות גם חלופות המותאמות לתרחישים שונים.

החלק הראשון, הניתוח, הוא זה אשר יוביל את היועץ האסטרטגי  לממצאים אשר ישפיעו על ההחלטות לגבי האסטרטגיה הנכונה לחברה. תכנון זה מורכב מכמה מחלקים מרכזיים: ניתוח של החברה, ניתוח הלקוחות, ניתוח המתחרים וניתוח מודלים של חברות עסקיות דומות.

ניתוח פנימי של חברה כולל בחינה של הדוחות הכספיים. מהם נתוני המכירות שלה, שביעות הרצון של הלקוחות. המטרה של הניתוח הזה היא לזהות מהן החולשות ומהן החוזרות של החברה. לבחון את התפקוד שלה ולקבוע מהם היכולות והנכסים עליהם היא צריכה לבסס את האסטרטגיה העתידית. 

ניתוח הלקוחות וניתוח סביבה תחרותית –המפתח לתכנון אסטרטגי

ניתוח הלקוחות הוא שלב של תהליך תכנון אסטרטגי ושייך לפרק הראשון של ניתוחים שונים ובהם לקוחות. המטרה שלו היא לזהות את הצרכים וההעדפות של הלקוחות. הוא כולל מהי המודעות של הלקוחות לחברה וכן למתחרים שלה. בשלב הזה מומלץ גם לעשות סקרי שוק שיזהו צרכים גלויים וסמויים של הלקוחות. ניתוח הלקוחות חשוב מעין כמוהו כדי לזהות את הצרכים שלהם ולתת להם פתרונות והוא משמש לתכנון של תוכנית אסטרטגית מוצלחת.

ניתוח הסביבה התחרותית גם הוא מרכיב משמעותי בתכנון האסטרטגי. חשוב לזהות מה כל מתחרה מציע, מה הבידול שלו והיתרונות שלו מול המוצר או השירות של החברה. מה נתח השוק של כל אחד מהם ומה ההבדלים ביניכם. הניתוח הזה עשוי להעלות הזדמנויות חדשות שעשויות לבדל אתכם מהמתחרים שלכם ולמשוך אליכם לקוחות חדשים.

מה המודל העסקי שלכם?

ראש פתוח ובחינת המודלים העסקיים של המתחרים שלכם, עשויים לגרום לכם לבצע שינויים נכונים והם כלולים בתוך תהליך תכנון אסטרטגי. כדי לקבל מושג על הצלחה של מודל עסקי, יש לבחון את הסביבה, המיקום הגיאוגרפי והתנאים שהובילו להצלחה של חברה מתחרה אחרת, ולבחון את זה באותו "נוף עסקי". 

חלק חשוב בגיבוש תכנית אסטרטגית, היא גם לגבש חלופות לתרחישים שונים. לאחר ניתוח החברה, התחרות והשוק, צריכות להיות לכל חברה כמה אופציות ואלטרנטיבות לפעולה. חשוב להציף עוד חלופות ולא לדבוק בתכנית אחת בה אתם מאמינים. בחנו מהם החסרונות והיתרונות של כל חלופה, גם במונחים פיננסיים וגם את הסיכון. 

סוגי החלופות מותאמים למצבים שונים אליהם יכולה להיקלע החברה. חלופה בתנאי שוק של אי וודאות, חלופה בזמן של שינוי קיצוני או תחרות ועוד.

תכנון אסטרטגי סופי

השלב האחרון בכל תהליך של תכנון אסטרטגי, יהיה מבוסס על התכנית שבחרתם. היא אמורה לכלול את היתרונות המוקנות לכל מחלקה או יחידה בארגון כמו מחלקת ייצור, פיתוח, תפעול, שיווק, מכירות ועוד. 

היא אמורה להגדיר מטרות ברורות, יעדים ופעולות לביצוע. תוכנית אסטרטגיה עסקית, משליכה על המבנה הארגוני, מערך כוח האדם, מערך ההפצה, הייצור ועוד. בעידן הדיגיטלי, בשווקים של היום דרושה אסטרטגיה שיווקית דיגיטלית מתוכננת.

שום חברה, עסק או ארגון לא יכולים להתקיים היום בעידן התחרות, השינויים והתנודתיות ללא הכנה תוכנית ופתרונות לכל מיני תרחישים עתידיים. את האסטרטגיה השיווקית מתכננים אחרי בניית האסטרטגיה העסקית של העסק. אסטרטגיה שיווקית כוללת גם תכניות עתידיות שדורשות חשיבה ומעניקה פתרונות יצירתיים לגבי תרחישים שונים. בשנים האחרונות יש בחינה מחודשת של יחסי ענף-לקוח-מוצר אשר מובילה למיצוב ובידול תוך אבחון מסורתי המשולב בראייה עתידית. 

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים