תהליך תכנון אסטרטגי – הכלי שלכם להצלחה

באין ספור סיטואציות בחיים, קורה שאנחנו לא משקיעים זמן בחשיבה מקדימה, שנראית לנו מתישה ומיותרת. בלא מעט תחומים, נגלה בדיעבד שאילו היינו מתכננים, היינו כנראה מגיעים לתוצאות מוצלחות הרבה יותר. כאשר מדובר בעסק האישי שלכם, שלהצלחתו משמעות רבה והשלכות רחבות, עליכם לעשות כל שביכולתכם כדי להביא את העסק שלכם לתוצאות המקסימליות. לכן, אל לכם לקחת סיכונים ולוותר על התכנון המקדים. בעולם הניהול לשלב הזה קוראים תהליך תכנון אסטרטגי, תהליך מאורגן והדרגתי אשר מנחה את התנהלות החברה לאורך זמן במטרה להוביל אותה לתוצאות מיטביות. אז איך זה עובד? לפניכם שלושת השלבים שעל כל חברה לבצע במטרה לקיים תהליך תכנון אסטרטגי נכון ע"י חברה המספקת שירותי ייעוץ אסטרטגי לעסקים וארגונים.

שלב הניתוח – הכירו את הסביבה שלכם

בשלב הראשון של כל תהליך תכנון אסטרטגי, על החברה לאסוף ולנתח נתונים הנוגעים לארבעה תחומים: לחברה עצמה; ללקוחות שלה; לחברות מתחרות בשוק; ולחברות דומות בשווקים אחרים. ראשית, יש לבצע ניתוח פנימי של החברה עצמה. במסגרת התהליך יש ללמוד את החברה: את הישגיה וכישלונותיה, את רווחיה והוצאותיה, את עובדיה ומנהליה. אם מדובר בעסק גדול, על אף שלעתים קרובות מתבצע התכנון האסטרטגי על ידי הדרגים הרמים בחברה, חשוב לנהל את התהליך בשיתוף עם כל הדרגים על מנת לאסוף מידע מגוון ורב ככל האפשר. בשלב זה, חשוב לזהות הן את יתרונותיה של החברה והן את חסרונותיה, על מנת ליצור בהמשך אסטרטגיית פעולה המבוססת על ידע זה.

בנוסף לידע אודות החברה, בשלב הניתוח חשוב להכיר גם את הלקוחות של החברה. הלקוחות מהווים גורם מרכזי להצלחת החברה והאסטרטגיה, ולכן חשוב לאסוף ולנתח מידע הנוגע להעדפות שלהם, לצרכים השונים, להיכרות שלהם עם החברות המתחרות בשוק וכדומה. כמו כן, חשוב לנתח את הסביבה התחרותית של החברה – לזהות ארגונים מתחרים בשוק תוך בחינת נקודות החוזק והתורפה שלהם, ולהכיר את המוצר שהם מציעים ללקוחות. כך ניתן יהיה בהמשך ליצור יתרון יחסי ולהוביל את הלקוחות לפנות דווקא אליכם כדי לקבל מענה לצרכים שלהם. בשלב הניתוח, חשוב כמובן גם לבחון חברות דומות בעולם, ואת האסטרטגיות שהובילו אותן להצלחה. יש להכיר את הדמיון והשוני בין הסביבות בהן מתנהלים העסק שלכם והחברות האחרות, ולבדוק האם חלק מהאסטרטגיה המוצלחת שלהן עשוי להיות רלוונטי גם עבורכם.

לבחור את האסטרטגיה שמתאימה לכם

השלב השני של תהליך התכנון האסטרטגי נקרא שלב תעדוף החלופות, שכן במסגרתו על החברה לבנות מספר אסטרטגיות פעולה שונות ולתעדף אותן. לגבי כל אסטרטגיה פעולה, יש לזהות את נקודות החוזק והתורפה. חשוב שתנסו לבנות תמונה ברורה ככל האפשר של החלופות, על מנת שתוכלו לבחור את המתאימה ביותר כאשר כל הנתונים על השולחן. על מנת לעשות זאת, נסו לאמוד במונחים כספיים את היקף ההכנסות הצפוי כתוצאה מהשימוש בכל אסטרטגיה, וכן את הסיכונים שעלולים לנבוע מכל בחירה. בשלב זה יש חשיבות רבה לדיון וחשוב לשמוע חוות דעת איכותיות מעובדים אינטליגנטיים ומוכשרים, שאתם סומכים על שיקול דעתם.

לאחר שגובשו ותועדפו מספר הצעות, נבחרת אסטרטגיית הפעולה הכדאית ביותר. השלב השלישי של התכנון האסטרטגי הוא גיבוש אסטרטגיה עסקית, ובשלב זה עליכם לפתח ולדייק לפרטי פרטים את האסטרטגיה שבחרתם. עליכם לגזור מתוכה מטרות ברורות, יעדים מפורטים ומשימות קונקרטיות. יש להגדיר היטב את ההשלכות של אותה אסטרטגיה על הארגון שלכם ועל היחידות השונות המרכיבות אותו, כאשר במקרים רבים האסטרטגיה הנבחרת מובילה גם לשינויים משמעותיים במבנה הארגון ובפעילותם של גורמים שונים בתוכו.

כיצד תבנו תהליך תכנון אסטרטגי נכון

כפי שניתן להבין, תכנון אסטרטגי הוא תהליך מורכב שמצריך זמן ומשאבים מהחברה ומעובדיה. בנוסף, הוא דורש מיומנות, ניסיון ואף ידע מקצועי על התנהלות ארגונית, אסטרטגיה עסקית וכד' – ידע שמרבית בעלי העסקים אינם מחזיקים בו, לפחות לא ברמה מקצועית. אם אתם חפצים בהצלחת העסק שלכם ומעוניינים להוביל אותו להצלחה, חשוב לפנות לחברות או לאנשי מקצוע מתחום הייעוץ הארגוני, כאלה שהתמחו בתחום של תכנון אסטרטגי ורכשו ידע וניסיון משמעותיים. אלה יוכלו להנחות אתכם בתהליך התכנון האסטרטגי ולבצע את השלבים ביחד אתכם, צעד אחר צעד, החל מאיסוף הנתונים הבסיסי ועד לסיום בניית אסטרטגיית פעולה מפורטת ומבוססת.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים