אסטרטגיה עסקית- אי אפשר בלי זה!

עסק או חברה אינם יכולים לפעול בחלל ריק. משמע- אינם יכולים להתנהל נכון אם אין להם שום אסטרטגיה עסקית. אסטרטגיה זו הנה גיבוש של דרכי פעולה של גוף או ארגון עסקי, אשר מטרתם המוצהרת היא לסייע לארגון לפעול תוך ראייה כוללת של מטרות הארגון, מהו התכנון האסטרטגי הנכון שיוביל להשגתן. מהו חזון החברה ומהן דרכי הביצוע כדי ליישם ולהטמיע את החזון בפעילות של החברה.

אסטרטגיה עסקית חשובה מאוד בעיקר בעסקים וחברות בגודל בינוני אשר להם עובדים רבים, צוותים, מתן שירותים ללקוחות, ניהול פרויקטים ועוד. 

כל תכנית של אסטרטגיה עסקית מחלקת את המטרות של הארגון לשני תחומי פעילות. ראשית היא תבחן אילו שירותים או מוצרים מספק הארגון ומיהם הלקוחות שלו והיכן הם ממוקמים ומה התפקיד שלו במערך שרשרת הענף אליו הוא שייך: האם הוא יצרן, קמעונאי, משווק, מפיץ ועוד. 

החלק השני של המטרות צריך להגדיר, איך העסק צריך להתנהג כדי לשפר את המעמד שלו בנישה שלו. איזה מהלכים תפעוליים או אסטרטגיים עליו ליישם ומהם התחומים בהם הוא צריך להשתפר. שיווק, פיננסים, ארגון, תפעול ועוד. 

מה הבידול העסקי של הלקוח?

הבידול העסקי של הלקוח הוא חלק מאותה תכנית אסטרטגיה עסקית. היא תפרט מהו היתרון של המוצר או השירות של הלקוח בשוק שלו. איך הוא יכול לשמור על היתרון הזה, ומה הוא יכול לעשות כדי להגדיל את הפער בינו ובין המתחרים.

האסטרטגיה יכולה להמליץ על פיתוח של מוצרים שונים חדשים, פתיחת שווקים חדשים. נוכחות בעולם הדיגיטלי, גיוס כח אדם, פתיחת סניפים של עסק או חברה. מיזוג עם שותפים, גיוס הון, הכנסת משקיעים ולחלופין צמצום כח אדם ועוד.

ישנן אסטרטגיות עסקיות, המבצעות ניתוח עסקי על סמך מודל חמשת הכוחות של פורטר. מדובר על פרסום משנת 1979 של פרופ' מייקל פורטר מהרוורד, את פיתח את מודל חמשת הכוחות. על פי המודל הזה ישנם חמישה כוחות מהם נקבע מהי התחרות הקיימת בענף תעשייה מסוים, ועל פיהם תישק האסטרטגיה העסקית. לטענתו של פורטר, השילוב של חמשת הכוחות הללו, הוא שיקבע מהי הרווחיות של הענף המסוים והאטרקטיביות שלו. 

טווח המדידה נע בין מקדמי רווח נמוכים לגבוהים, וככל השילוב יותר חלש ביניהם, כך יש סיכוי לשמור על העליונות שלהם לאורך זמן בשוק מניב. ניתוח הכוחות משקף את החסרונות והיתרונות של האסטרטגיה העסקית במיצוב הארגון מולם. 

כל הגורמים משפיעים על האסטרטגיה העסקית

ייעוץ אסטרטגי מתמקד בניתוח המצב הקיים ובהגדרת היתרון ודרכי הביצוע של החברה. כל הגורמים באותו ארגון כולל עובדים ומנהלים, משפיעים על בניית תכנית האסטרטגיה העסקית שלו. בדרך כלל מתנהלת התוכנית מול ההנהלה של הארגון, לעתים בשיתוף בעלי המניות ולרוב יעשה היועץ האסטרטגי שימוש במודלים מוכרים בעולם האסטרטגיה.

אסטרטגיה עסקית כוללת התייחסות לחזון החברה, למשימות הארגון, ערכים, מטרות ויעדים. התפקיד שלה הוא להציע להם דרכי פעולה ומהלכים אסטרטגיים כדי לבצע את המשימות המוטלות על הארגון ולקרב אותו ליעדים ולהישגים הכלולים בתכנית העסקית.  

בדרך כלל היא לוקחת בחשבון את מכלול הגורמים בתוך החברה ומחוץ לארגון.

Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threatsswot

אחד המודלים המוכרים לתכנון וניהול אסטרטגי נקרא SWOT. הוא בוחן את יכולת הארגון לייצר תחרות בסביבה שלו, תוך ניתוח הסביבה הפנימית והחיצונית של הארגון. הניתוח הזה כולל ניתוח של ההזדמנויות וכן הסכנות הגלומות, כוחות סביבת המאקרו  או מודל חמשת הכוחות של פורטר. הממד הפנימי מתבטא בניתוח נקודות החולשה והחוזק הפנימיים בארגון. 

החוזקות הנם הגורמים המייחדים את הארגון אשר מעניקים לו יתרון על פני המתחרים שלו וזה כולל את יכולותיו, הידע והמשאבים הייחודים שיש לו. 

החולשות הם הגורמים הגורמים לנחיתות הארגון בשוק שלו ומותירים אותו ללא יתרון תחרותי. לדוגמה אם אסטרטגיה עסקית מיושנת מונעת ממנו לבצע שינויים אשר יפתחו בפניו שווקים והזדמנויות חדשות. הזדמנויות אלה הם הכוחות אשר באמצעותם יוכל הארגון לייצר רווחים ויתרון תחרותי. זו יכולה להיות גם טכנולוגיה חדשה שמאפשרת לו ליצור יתרון בולט בשוק שלו. 

האיומים על הארגון יכולים להיות תקנות מגבילות, מיסים לא צפויים ועוד.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים