אסטרטגיה עסקית בזמן קורונה

אנו נמצאים היום בתקופה, אשר תיכתב בספרי ההיסטוריה כמגפת הקורונה; אשר גרמה לטלטלה עולמית וגרמה לקריסתם של הרבה מאוד עסקים. אנו מגלים ומפנימים כי העולם שלאחר המגיפה, לא יהיה כמו זה שהיה לפניה. בזמן הזה מוצאים את עצמם עסקים וחברות נערכים ליום שאחרי. מחשבים מסלול מחדש.

כמו שאומרים כל דלת שנסגרת, נפתחת דלת אחרת וזה נכון גם בנושא הזה. יש עסקים שהתרסקו וכבר לא ישובו להתקיים, ואחרים שזה הזמן שלהם לצמוח. חברות שליחים, טק אווי, יצרני חומרי ניקוי והדברה ועוד. 

יש כמה דברים חשובים שכל ארגון חייב לעשות בזמנים שכאלה. זוהי התמודדות עם שינוי בלתי צפוי לחלוטין, אבל לכל חברה צריך להיות ארסנל של פתרונות למצבים כאלה. מי שמוביל בדרך כלל את יכולת ההתמודדות מול שינוים ומשברים היא אסטרטגיה עסקית

אסטרטגיה עסקית צריכה לנתח את הענף והשוק בו פועלת החברה, מהם השינויים שהתרחשו בו בצל המגפה? מהם האיומים העתידיים ומהן ההזדמנויות? מהי התחזית הצפויה ואיך נוכל להיערך לה מבחינת תקציבים ומשאבים.

איך פועלים במצב של אי וודאות ?

מגפת הקורונה היא מצב של אי ודאות וחוסר יציבות בשווקים מקומיים ובינלאומיים. יש עיסוק מרובה במגפה עצמה בתקשורת, יש עסקים שנפגעו יותר או פחות. יש אבטלה, פיטורין. התנהגויות חדשות. תחושה יותר גרועה מאשר מלחמה, אף אחד לא ממש מכיר את האויב הזה, אבל הוא כאן והוא לא נעלם.

בזמן שכזה חשובה מאוד אסטרטגיה עסקית שתיקח בחשבון גם את המשבר ותנהל אותו. איזה סיכונים ועד כמה יכול כל עסק לקחת על עצמו ואיך ניתן לצמצם אותם. כמובן שמדובר גם על עסקים קטנים, שהם הראשונים "לשלם" על אי הוודאות. מהי הטקטיקה אותה הם צריכים לאמץ כדי להתמודד עם התקופה המורכבת הזו. 

את הנזקים המשמעותיים ביותר כמובן ספגו חברות הנסיעות והתיירות לחו"ל ובארץ. אולמות אירועים, ושרשרת נותני השירותים לעסקים הללו. יש גם מגמה של ביטולי הרצאות, אירועים וחגיגות. אין אירועים קבוצתיים, לא סדנאות ולא התקהלויות והזום חוגג. 

לצד ההשפעות על ענפים שונים, ישנן גם השפעות ישירות על אנשים שנמצאים בבידוד ונוצר עומס על העסק שלהם.

זה בדיוק הזמן לעשות את הדבר המידי שאנו צריכים לעשות, לחשוב איך אנחנו יכולים להמשיך ולפעול בנוכחותה. כי היא עושה רושם, עוד לא הולכת לשום מקום. 

לעסקים קטנים אין תכניות מגירה

הפגיעה הכי קשה היא בעסקים קטנים שאין להם לא אסטרטגיה עסקית ותכניות מגירה ומשאבים לתקופות משבר. גם לחברות גדולות אין דפוסים קודמים ללמוד מהם ואין פרוטוקולים. זו פעם ראשונה במאה השנים האחרונות שאנו מתמודדים עם מצב של בלבול והרבה מאוד ניחושים. לא יודעים כמה זמן יימשך המצב הזה, האם הוא יחמיר? האם נישאר עם אפס לקוחות או שיש משהו שאנחנו יכולים לעשות כדי לשמור על הלקוחות שלנו ואולי אפילו להביא אחרים? כל אלה הן שאלות שמטרידות כל בעל עסק בתקופה הזו. 

זוהי תקופה של הפסדים וירידות חדות בבורסה ובתיקי השקעות ונכסים. יש גם השפעה על פרויקטים של נדל"ן. קשיי מימון ותזרים. זהו משבר אמתי המעמיד את כל השוק במבחן. 

הטקטיקה המרכזית בהתמודדות עם משבר מהסוג הזה, היא לאסוף כמה שיותר מידע כדי להחליט מה חשוב לנו. לעקוב אחרי המידע ולאמת אותו. לחבר את העסק לאיזה מין מדד של כדאיות וחוסר כדאיות ולהבין מה יגרום לנו לשנות את המשקל לטובתנו. 

מה קורה בעסק הקטן שלי?

יועצים של אסטרטגיה עסקית חושבים על מה שהכי נכון לעסקים ולכן ייעוץ אסטרטגי מהסוג הזה נכון לכל עסק ולא משנה מה גודלו. נגיף הקורונה בהחלט מצדיק את החשיבה הזו, משום שהתמודדות של עסק במשבר מהסוג הזה היא בדיוק כמו התמודדות של כל חברה גדולה, ההבדל הוא באורך הנשימה ובמשאבים העומדים לרשות העסק- הטקטיקה היא אותה טקטיקה. 

בזמן שכזה כל מידע על העסק חשוב מאוד, כולל דפוסים ותנודות. יש להגדיר מהם הנתונים החשובים לנו ולהתמקד בקשר שלנו עם לקוחות עתידיים בקצב המכירות שלנו. אחוזי ההמרה בעולם הדיגיטלי , מה קורה מבחינת סחורה וספקים, עלויות ותמחור? האם חל שינוי בשוק שלנו? מה קורה מבחינת זמינות המוצרים אם למשל אנו משווקים מוצרים מיובאים מסין ולא קיבלנו אותם, או ממפעל בארץ שחצי מהעובדים שלו יצאו לחל"ת. 

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים