אסטרטגיה שיווקית בעתות משבר

אף חברה איננה מצפה למשבר הבא, כי הוא לא יודע מתי הוא התרחש אבל תוכנית עסקית חייבת להכיל גם הצעות אופרטיביות לניהול בזמן משבר. אין ספק כי מגפת הקורונה פגעה וממשיכה לפגוע בעסקים רבים ואף לגרום לחלק מהם לקרוס כליל. מפת העסקים בישראל ידעה כבר משברים החל מתקופות אינפלציה  של שנות השמונים ועד נפילת הבורסה. אם נביט בהיסטוריה של הכלכלה נגלה כי גם אימפריה הרומית היה משבר, אולם בשנים האחרונות המשברים של ישראל קשורים במשברים העולמיים ואינם בלעדיים רק לישראל.

בזמנים של משבר, יאמר לכם כל יועץ שיווקי כל עסק צריך לעשות לביתו ולמצוא את "ההזדמנות" הקיימת כדי לשפר ולשדרג דווקא בזמן משבר את העסק שלו, לחזור לחזון כפי שמופיע בתכנית אסטרטגיה שיווקית שלו ולהמשיך לפעול כדי להחזיר את העסק למסלול. 

מה היה המשבר הכלכלי הראשון בהיסטוריה?

המשבר הכלכלי הראשון בהיסטוריה פקד את הארץ במאה השלישית אחרי חורבן בית שני, כאשר הייתה פרובינקיה פלסטינה"- שמה הרשמי של האימפריה הרומית. גם אז ממש כמו הקורונה, פרץ המשבר כתוצאה ממשבר עולמי פוליטי. קיסרים התחלפו בקצב מסחרר, האנרכיה הובילה לאינפלציה ולפיתוח מוגבר של המטבע למימון השכר לצבא אשר נועד למנוע את נפילת השלטון. תושבי הפרובינציות שילמו מיסים חדשים אשר נגבו בכוח, החקלאות התמוטטה בצל הרעב ושמה של הארנונה, המס הזה נשאר בשמו הלטיני עד היום. 

במאה העשרים היה רעב גדול בזמן מלחמת העולם הראשונה ובארץ בימי המנדט הבריטי, כולם נבעו ממשברים כלכליים שהתרחשו בארה"ב ובאירופה. ב-1929 קרסה הבורסה האמריקנית ובעקבותיה נסגר ברז ההון היהודי. אסטרטגיה שיווקית לא הייתה אז ליהודי הגלות. 

האם משבר הקורונה דומה לשפל הגדול בשנת 1929?

אם מביטים בתמונות של התורים בתמונות מתקופת המשבר הכלכלי "השפל הגדול" שהחל בשנת 1929, אי אפשר שלא להשוות את טור האנשים המובטלים המחפשים עבודה, למידע שיש היום על מובטלי הקורונה.

מומחים של אסטרטגיה שיווקית טוענים כי מגפת הקורונה היא אמנית ריסוק הקפיטליזם והגלובליזציה. היא כבר מונעת מכל תושבי העולם באשר הם, להמשיך בקצב החיים, לייצר ערך וגם להמשיך את תאוות הצריכה שלנו. מומחים לכלכלה גורסים כי מה שקורה כעת דומה יותר לשפל הגדול של 1930 שעלול לגרום למה שהתרחש אחר כך ב-1933, קריסת המוני בנקים בארה"ב. השפעת הקורונה אף עולה על משברים כמו התפוצצות בועת הדוט-קום, משבר הסאב-פריים ונפילת המניות ב-1987. 

השפל הגדול תרם יש אומרים לעיצוב העולם כפי שהכרנו אותו עד פרוץ המגפה. ב-1929 צנחו המניות בוול סטריט ושנתיים אחר כך היכה בכלכלות אירופאיות גדולות. ב-1933 התרחשה הקריסה הכלכלית שתרמה גם לפרוץ מלחמת העולם השנייה. 

עסק בזמן קורונה- ייעוץ 

דווקא בזמן משבר כמו קורונה, על כל עסק וחברה לקחת יועץ שיווקי שיוכל להציע אסטרטגיה שיווקית המתאימה למגבלות של התקופה. אם למשל מדובר על מסעדה שהחלה להתפרנס רק ממשלוחים, אולי היא בכלל צריכה לוותר על סגנון המטבח הקודם שלה ולהרכיב תפריט חדש שיענה על הצרכים החדשים. 

בכל משבר יש גם נקודות אור, טוענים אנשי מקצוע בתחום ייעוץ ארגוני לעסקים. כל תקופה מציעה הזדמנות אחרת וצריך להשכיל ולנצל אותה. בתקופה של מיעוט לקוחות חשוב לחזק ולבסס את מערכת היחסים עמם ואף להציע להם בונוסים והטבות כדי שלא ילכו למתחרים שלכם ולהגדיל ראש. לחשוב מה אני יכול לעשות כדי להשאיר את הלקוחות שלי, גם אם זה אומר להרוויח פחות. 

דברו על המשבר עם הלקוחות שלכם

משבר הקורונה תפס את כולם. עסקים כבר לא נפתחים כמה חודשים, אולמות האירועים קורסים, המוני מובטלים ועדיין לא רואים את הסוף. חשוב לומר כי גם הלקוחות שלכם נמצאים במשבר ממש כמוכם ולכן דיבור על כך, יכול בהחלט לגרום להם להתקרב אליכם דווקא מהמקום הכי לא סביר- מהפגיעה המשותפת. אתם יכולים לשתף ולהשתתף וליצור שיח, והם יראו בכם יותר מחברה שמעניקה לה שירות. ספרו להם על הקשיים שלכם והקשיבו לשלהם. זהו בסיס טוב לשימור לקוחות לא דרך אסטרטגיה שיווקית אלא התנהלות אנושית שנובעת ממשבר כלכלי עצום.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים