ייעוץ אסטרטגי וניהול משברים

ייעוץ אסטרטגי נחוץ מאוד לכל ארגון ובעיקר בתקופה כמו משבר הקורונה יכול לראות בכך, הזדמנות לבחון את היכולת של הארגון להתאושש ממשבר ולהתמודד עם אי וודאות, תוך שאיפה לחזור כמה שיותר מהר לשגרה. וירוס קטן מאי שם, תקף ויצר הרס עולמי. השגרה של כולם התערערה. אנשים משנים את הרגלי הצריכה שלהם. אין נגישות וזמינות לצריכה של מוצרים או שירותים. יש שינויים, עיכובים וביטולים של תוכניות. הרבה חברות פונות בעת הזו, ובצדק לייצב את החברה, להשקיע בה ולא במתן שירות, אם זה נפסק. זוהי גם הזדמנות לבחון את חוסנה ולתכנן מסלול מחדש. 

עובדים רבים יצאו לחל"ת או שהתבקשו לעבוד מהבית. ספקים מתעכבים, והמנהלים כולם פועלים, כדי להבטיח את ההמשכיות התפעולית של החברה, תוך ידיעה שיש למשבר הזה מחיר של אובדן יתרונות שכבר הושגו במשאבים רבים. 

בעת כזו, חשוב לשתף את בעלי העניין. את כל המעורבים בפעילות העסקית, הם מכירים את הארגון והם ייפתחו גם לתרום מיכולתם בזמן הזה.

להקשיב לכולם- זה הזמן

כאשר כולם נמצאים תחת אותו סיכון ואיום בריאותי, אומר מומחה ייעוץ אסטרטגי, יש משהו שמאחד את כולם "כגוף" אחד וכולם פועלים באותה צורה. הם מצייתים להנחיות ולא מעבירים ביקורת. "כולם תחת אש הקורונה".

זוהי הזדמנות לשתף פעולה ולהקשיב לכל מי שיש לו איזה רעיון, עצה או מחשבה, גם אם זה לא במסגרת התפקיד המוגדר שלו. 

בתקופת חירום כזו, יש יותר גמישות ונעשים ויתורים. סדר העדיפויות משתנה. לפני כל משבר פועל כל ארגון ברמת שקיפות ואמון גבוהים, עכשיו זה מתעצם, אנשים רוצים לתרום וכמה שיותר. רוצים להגן על מקום העבודה שלהם ולכן הם ישתפו כמה שיותר פעולה עם שינויים וגם יימנעו מהעברת ביקורת. תקשורת עם העובדים, מעניקה להם תחושת ביטחון ומרגיעה חששות. חשוב ליצור ערוץ אשר יזרים מידע בצורה קבועה הן על ההתמודדות, על השינויים שמתרחשים, שינוי תוכניות ועוד. 

ניהול בזמן משבר

התפקיד של כל מנהל, היא לייצר יותר הקשבה ואנושיות כלפי האחרים. לא לעגל פינות, אבל בהחלט להיות קשוב יותר גם למצוקות של העובדים, שכולם יחד עם כל אנשי הארגון נמצאים ב"סירת הקורונה", מסביר מומחה ייעוץ אסטרטגי. בעת זו חייב כל מנהל להיות דרוך וערני, להגיב לכל בקשה או פנייה אליו ולהתעניין במה שמתרחש סביבו. לתת לעובדים הרגשה של ערך, כדי שהם יוכלו בתקופה הקשה והמטרידה הזו, להתמודד עם המשימות שלהם ואף יוכלו לעזור לעובדים אחרים. 

רצוי "לרדת מהעץ" ולשוחח עם העובדים בלי שום דיסטנס, להתעניין בשלומם ותת להם לגיטימציה להמשיך לעבוד ולתרום. אפשר גם לשתף בחוויות אישיות במידה שהעובדים יכולים להכיל. התנהגות כזו תוביל להבנה, תקשורת רצופה שתאפשר למנהל גם לדעת על מצוקה כלשהי של עובדים.

יצירת מעורבות תורמת

יצירת מעורבות אצל עובדים בזמן משבר, גורמת להם לחוש "גאוות יחידה" ומעניקה להם תחושת שייכות ורצון לתרום אף יותר. זהו בסיס של כל תוכנית אסטרטגית טובה וכן יעוץ אסטרטגי. חשוב להזמין אותם להשתתף בקבוצות חשיבה, ישיבות סיעור מוחות שיגרמו להם לתרום וגם להיות מעורבים בכל מה שמתרחש. זה בדיוק הזמן לאמן צוותים להתמודדות עם משברים בזמן אמת. לתרגל יצירתיות ונתיבי חדשנות גם אם מדובר בבעלי תפקידים שעובדים מהבית.

זוהי הזדמנות לחזק קשרים עם ספרים ולקוחות, לסנכרן עבודה עם יחידות בתוך הארגון. לסייע לעמיתים שחווים מצבים אישיים של בדידות ואף התארגנות לסייע במצוקה אמתית של מי מהעובדים בזמן הזה. 

בזמן משבר כמו קורונה, אם יש באפשרות הארגון, יש להקים מוקד הפנוי להקשיב לכל העובדים המאויש בתורנות על ידם. הוא עשוי לתמוך בהם, להעביר להם מידע חסר ולשמור על קשר רצוף אתם.

משבר סמוי בארגון- לא קורונה

הקורונה היא משבר גלוי, אבל ייעוץ אסטרטגי מלמד מתי יש משבר סמוי בארגון, מה הסימנים שלו ואיך לזהות אותו.

אחד מהמאפיינים הבולטים של משבר סמוי, הוא שנוצר פער בין התוצאות לבין השאיפות של הארגון. יש סימפטומים הגורמים לפער לגדול יותר ויותר. הפגיעה מתרחבת למחלקות ותחומים נוספים והנזק הופך לגלוי. יש התפרצויות של משברים מקומיים, ואם לא מטפלים בזה בשלב הזה, המשבר עלול להיות חמור יותר. נוצר נזק בלתי הפיך והארגון עדיין לא מספיק ער למתרחש ולא מפעיל תוכנית חירום. 

הדרך הכי קצרה וטובה להבטחת ההמשכיות העסקית למרות המשבר, הוא הזמן. צריך לעבוד על זמן מוקצב מראש, תוך תיאום עם כל בעלי העניין. קבלת החלטות במקביל לתכנון קדימה וניהול משאבים ברמה של הפעלת מוקד חירום.

קראו גם על: פיתוח מנהלים

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים