ייעוץ אסטרטגי – חזון עסקי וערכי

תכנון של אסטרטגיה עסקית, הוא תהליך מתודולוגי אשר התחיל משנות ה-70 ונמשך עד היום. את התהליך בוחרים לעבור עסקים וחברות כדי להתקדם, לאמץ חדשנות ולהצליח לשנים רבות. גם ארגונים ציבוריים ומשרדים ממשלתיים החלו ליישם את התורה האסטרטגית והתכנון על פי אותו תהליך של צמיחה שעוברות חברות פרטיות.

ייעוץ אסטרטגי שהיה בעיקר נחלתם של ארגונים גדולים, הוכח כתהליך נחוץ גם עבור ארגונים עם מחזורים בינוניים. מעורבותו של גורם חיצוני המעניק ייעוץ אסטרטגי בהתבסס על מודלים מוכחים ואובייקטיבים משמש היום כלי עזר חשוב עבור מקבלי ההחלטות בכל ארגון והוא זה שגורם להצלחה של חברות ולהתמודדות נכונה גם בעתות משבר. 

הגדרת החזון מהו?

הדבר הראשון שצריכה לעשות כל חברה עסקית היא להגדיר מהו החזון העסקי שלה. כדאי מאוד לעשות את זה במסגרת ייעוץ אסטרטגי. החזון צריך לכלול את השאיפות, היעדים, המטרות, העקרונות והערכים של החברה. אף אחד לא מקים עסק אם אין לו יתרון ברור בשוק. היתרון הזה הוא חלק מהחזון. חברה יכולה להחליט שהיא משווקת מוצרים מסוימים במחיר נמוך וגם זה חלק מהחזון. לשווק לכולם במחיר לכל כיס החזון הוא הערכים  שהחברה תרצה להבליט ולקדם כדי לבלוט בשוק ובדרך כלל הוא מייצג אג'נדה מסוימת. העסקת נשים, עידוד מוצרים כחול לבן, תמיכה ביוצרים צעירים. המצאה או חדשנות שלא קיימת שתורמים ומקלים על חייהם של בני אדם. 

החזון לא צריך להיות ברור רק למנהלי החברה, אלא גם לכל העובדים. הוא יופץ ויבלוט בכל הזדמנות ויזכיר לכולם לצעוד בדרכו של החזון. הוא יופיע בפרופיל העסק ובכל פרסום אחר של החברה. הוא יהיה חלק מהאג'נדה והתדמית שהיא תרצה ליצור. מהמוניטין והשם שלה והיא תפיץ אותו גם לגורמים עסקיים חיצוניים אתם היא בקשר. 

החזון הוא החץ של העסק, הוא עם הפנים כל הזמן קדימה, וכולם אחריו. 

עקרונות לכתיבת חזון עסקי

החזון צריך להיות כתוב בצורה תמציתית ולעורר השראה. הוא לא צריך להיות ארוך הוא צריך להיות קצר אבל קולע למשל: חברתנו לקחה על עצמה לקדם את החדשנות בתחום אביזרי עזר לנכים, כדי להקל על ציבור המוגבלים".

החזון צריך להיות מקורי וקשור כמובן לפעילות העסקית העכשווית של העסק וגם לזו המתוכננת הלאה. הוא צריך להיות ברור ופשוט, כתוב בצורה חד משמעית וכזה שאינו ניתן לפרשנות אחרת. הוא צריך להציג שאיפות וערכים שהחברה מאמינה בהם. הוא זה שסולל את דרכה של החברה בפעילות היום יומית שלה, בפרויקטים שהיא לוקחת על עצמה, בקשרים העסקיים ועוד. הוא אינו תוכנית עבודה ובוודאי שלא תוכנית אסטרטגית, הוא מכוון וסולל לנו את הדרך.

כתיבה של חזון עסקי דורשת תחילה כתיבה של הרקע לכתיבתו. מהם הדברים החיוביים שיש בעסק. מהם הרעיונות שרוצים לקדם, שיטות העבודה, בניית מודל תמחור לשיפור הרווחיות, מהו המותג ומה הערך שלו ועוד.  

ייעוץ אסטרטגי תופר לכל חברה את החזון העסקי שלה.

איך לנהל את העסק להצלחה ורווחיות?

ייעוץ אסטרטגי עוזר לבעלי עסקים וחברות לאמץ כלים, מודלים ושיטות עבודה כדי להוביל את החברה לרווחיות וליתרונות מול המתחרים. הייעוץ מותאם אישית ובוחן כל עסק וחברה באופן יסודי. הוא כולל ייעוץ פיננסי, ארגוני, לוגיסטי ועוד. 

היועץ האסטרטגי ידרוש ממנהלי החברה לנסח את היתרונות שלה ולהגדיר את החוזקות הברורות שלה בשוק תחרותי. חייב להתקיים פה שיתוף פעולה, שקיפות והצפת כל הבעיות והחולשות הקיימות, אחרת לא ניתן יהיה לבנות תוכנית אסטרטגית שתפתור את הבעיות הקיימות ותוביל את החברה להצלחה. 

הייעוץ האסטרטגי יבחן חלופות וכיוונים אסטרטגיים חדשים. התהליך יחייב את החברה להתאים למצוא רעיונות חדשניים ולהתאים את עצמה לשינויים קיימים או עתידיים אשר עלולים להשפיע על הפעילות שלה בשוק מסוים. 

שקיפות זו מילת המפתח

פעמים רבות נדרשים מנהלים להתמודד עם בעיות מבית, לפני שהם משפרים את יחסיהם עם גורמים חיצוניים בשוק שלהם. תהליכים אסטרטגיים יכולים לשנות את המבנה הארגוני ולשפר את היעילות. ייעוץ אסטרטגי יציג את השינויים הנדרשים כדי לשפר את תפקוד החברה במטרה להשיג את אותו חזון מוגדר מראש.  משום כך נדרשת כל חברה לשקיפות מקסימלית בכל מה שמתרחש אצלה, החל מבעיות של כח אדם ועד יחסים פנימיים ועוד.

קראו גם על: אסטרטגיה שיווקית

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים