אסטרטגיה עסקית חכמה

תהליך בניית אסטרטגיה עסקית, הנו תהליך סדור אשר התפתח בשנות השבעים עד להתגבשותו למה שהוא היום. הוא מבוצע ע"י הנהלות ומנהלים אשר מעוניינים להוביל את החברה שלהם וגם להצליח לאורך זמן. יישום אסטרטגיות ותכנון לטווח ארוך, עוברות היום גם ארגונים ממשלתיים וציבוריים. 

גם עסקים קטנים, זקוקים לתכנון כדי לשרוד וזו איננה רק נחלתם של ארגונים גדולים. התכנון נחוץ גם להם ולא משנה מהו גודלם. הם חייבים להצליח ולהיות נוכחים בשוק שלהם, בלי שום קשר להיקף מחזור המכירות שלהם. תהליך שנעשה ע"י גורם חיצוני ומבוסס על מודלים אובייקטיביים, הוא כלי עזר חיוני למקבלי ההחלטות והיא מצליחה לשפר את מצבן של חברות מול קשיים מסוגים שונים. אנו שומעים על כך שמדי שנה נסגרים מאות עסקים בתחומים שונים, ואם נבדוק מהם הגורמים שהביאו אותם לקריסה נגלה כי לרובן לא הייתה כלל תוכנית עסקית והם פעלו בחלל ריק. 

בשוק תחרותי ומפתיע לא יכולה שום חברה קטנה ושום ארגון גדול להיתפס עם "המכנסיים למטה" בשעת קושי או לא לדעת לאן פניה מועדות בכל מצב, שינוי פנימי או שינוי בשוק עצמו. זה ההבדל בין חברות מצליחות לחברות שלא מצליחות להתמודד עם השינויים המחויבים מהם ולא שורדים.

הגדרת החזון והיעדים של החברה

כל תוכנית אסטרטגיה עסקית כוללת קוד אתי אשר יוצר עבור הארגון, את הערכים הגבוהים ביותר אליו הוא שואף להגיע. חזון הוא לעתים גם סוג של שליחות, אשר מספקים לארגון את הסיבה לקיומו ומניעים את פעולותיו. הוא אמור לכלול תשובות לשאלות כמו לשם מה קיים הגוף העסקי? מה המטרה שלו? מהי התמונה המיטבית של חזון הארגון, איך הוא מקבל החלטות ביום יום ומהם העקרונות והערכים שעל פיהם הוא ירצה לפעול. חזון הארגון יכיל ערכים ועקרונות לפיהם יפעל הארגון, יהווה את ההגדרה המחייבת לעובדים ויהיה מימוש הייעוד. הוא אמור לתת משמעות לעשייה הארגונית, למטרה הנשארת כפי שיהיה הארגון מעוניין להשיג בעתיד. הוא ישמש כאבן דרך וכתמרור בדרכה המגובשת והברורה של החברה ויהיה מכוון מטרה. 

לעתים הוא יכול להיות מעט מעורפל ולא מדויק אבל הוא בהחלט יעיד על הצהרת מטרות וכוונות. בדרך כלל הוא ינסה לתאר עתיד יותר טוב מזה הקיים.

הבנת היתרונות והחסרונות

כל יועץ אסטרטגי אשר יבנה את תוכנית אסטרטגיה עסקית של החברה, ידרוש ממנה לנסח יחד מהן היתרונות התחרותיים שלה. מהם החוזקות הברורות שהיא מציגה אשר מאפשרים ויוכלו לאפשר לה להצליח גם בעתיד מול המתחרים שלה. אבל לא די ביתרונות. תהליך ההבנה והתמונה הכללית שלה, צריכה לכלול גם את החסרונות והחולשות שלה, אלה שנוצרו במודע או שלא במודע ואשר לפי היועץ האסטרטגי מונעות או מעכבות ממנה צמיחה והישגים נוספים. כאשר שמים את כל הקלפים על השולחן, יכולים להתמודד אתם. יושרה היא חלק חשוב בהצפת החולשות כמו גם היתרונות. זה בהחלט עשוי לסייע לה לשפר את מצבה ולהתגבר על החולשות בדרך הנכונה כדי להצליח בשוק שלה.

התמודדות עם שינויים

בכל שוק תחרותי עלולים להתרחש שינויים שאיש לא יכול לצפות. הם יכולים לנחות בהפתעה, והם גם יכולים להיות שיאו של תהליך סמוי בשוק מסוים. תוכנית אסטרטגיה עסקית חייבת לכלול גם הצעות להתמודדות בשוק משתנה. היא תכיל חלופות אשר יסייעו לחברה להתמודד עם קשיים. לעתים יש צורך בחשיבה מחוץ לקופסה, בנקיטת מהלכים חדשים כדי להתמודד עם השינויים כדי להמשיך למרות הכל ולהצליח להתמודד.

מלבד בנייה של תוכנית אשר תכלול הצעות להתמודדות עם אתגרים חדשים ובלתי צפויים כמו למשל עידן הקורונה, נדרש לעתים מהארגון גם שינוי מבנה ארגוני ושיפור או שינוי התפעול. הצגת השינויים הפנימיים נדרשים כדי להשיג בסופו של דבר את היעדים האסטרטגיים.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים