חברות ייעוץ ארגוני- מהו תפקידן?

ארגונים וחברות רבות ובעיקר עסקים בינוניים וקטנים בוודאי שואלים את עצמם לא אחת מהו תפקידן של חברות ייעוץ ארגוני, או מי זקוק להן?

היעדר ההבנה של הצורך בייעוץ ארגוני עלול להוביל לחברות רבות, לאי עמידה בתחרות, חוסר יכולת להתמודד עם מצבי משבר, ניהול לא מקצועי , גיוס מיותר של עובדים או יישום שיטות מיושנות שמאטים או מונעים כליל את התקדמותה והצלחתה של החברה.

ייעוץ ארגוני כולל בתוכו תהליכים רבים הקשורים לניהול ארגון. הוא נועד לשפר את התפקוד של הארגון, לתמוך בו בסביבה משתנה ודינמית ובעיקר במציאות בה הוא נדרש למצוא פתרונות יצירתיים ולהשתמש בערוצים חדשים. כל ארגון בסופו של דבר, נמצא כל הזמן בתהליכים של שינוי והתאמת הארגון לשינויים ולמציאות חדשה והייעוץ הארגוני הוא זה שצריך לתמוך בו כדי להתמודד עם כל השינויים ובכל זאת להצליח למנף את עצמו קדימה.

תהליכי ייעוץ ארגוני מתבצעים לרוב ע"י יועצים חיצוניים, הנתפסים כניטרליים ונטולי כל אינטרס כזה או אחר.

ייעוץ ארגוני- דיספלינות חברתיות וניהוליות

יועצים ארגוניים העומדים בראש חברות ייעוץ ארגוני, מקבלים את הכשרתם מדיספלינות חברתיות כמו סוציולוגיה ופסיכולוגיה, הנדסת תעשייה וניהול ועוד. עולם התוכן של האנשים בארגון מורכב מהשכלה בתחום מדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה ארגונית, הדרכה, אסטרטגיה עסקית ושיווקית ועוד. הידע הנלמד על מקומו של הארגון בסביבת הפעילות שלו עוסק במבנה הבלתי פורמלי שלו, יחסי הגומלין בין האנשים בתוך הארגון ומחוצה לו כמו עובדים, ספקים, לקוחות, מתחרים ועוד. 

עוד לומדים יועצים ארגוניים יישום תיאוריות ושיטות התערבות פסיכולוגיות בארגונים בהתאם למטרות של כל אחד מהם ולחזון העסקי שלו. פסיכולוגיה ארגונית עוסקת ביחסי עבודה, ניהול, מנהיגות, עבודת צוות, מיון והשמת עובדים, הכשרות מקצועיות, פיתוח מנהלים, פיתוח ושינוי ארגוני, הזדהות ארגונית ומשאבי אנוש. 

כל חברה חייבת ייעוץ ארגוני 

בעידן של זירה תחרותית צפופה ושינויים מתמידים, חייבת כל חברה ייעוץ ארגוני. היא יכולה להעסיק אותו בתוך החברה או לאתר חברות ייעוץ ארגוני ולבחור את זו שמתאימה לה. בעולם העסקי של היום, קשה מאוד לשרוד ללא תהליכי הסתגלות לשינויים, הטמעת שיטות עבודה חדשניות, התמודדות עם משברים ופיתוח מנהלים ליצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה. 

הייעוץ הארגוני התפתח יחד עם ההיסטוריה של הייצור ההמוני אשר הוביל להקמתם של מפעלים שהעסיקו אלפי עובדים ללא שום הבנה או מומחיות בארגון והנעת אנשים. כדי למקסם את יעילות הייעוץ הארגוני, הוא עסק תחילה בסוגיות פנים ארגוניות, שיפור הקשר בין מנהלים לעובדים, שיפור תהליכי עבודה הנעת עובדים ועוד. 

המטרה המרכזית של ייעוץ ארגוני היא להוביל את החברה או הארגון לתוצאה הכי אופטימלית ע"י ניהול נכון מצד המנהלים והפעלה והנעה נכונה של עובדים. במצבים של שינויים ומשברים, על היועץ הארגוני להפוך את הארגון לגמיש, עם יכולת הסתגלות, התמודדות והתאוששות מהירה בהתאם לנדרש בסביבה העסקית שלו. 

ייעוץ ארגוני- חלק מהייעוץ האסטרטגי

ייעוץ ארגוני הוא חלק מתהליך של ייעוץ אסטרטגי המסייע לכל ארגון לגבש את האסטרטגיה העסקית, היעדים והמטרות שלו ומתמקד גם בקשרים ובמתחרים מחוץ לארגון. הוא מסייע לגיבוש הדרך הנכונה למימוש והשגת היעדים והמטרות כפי שהוגדרו ומתמקד גם בסביבה הפנים ארגונית. 

בעשורים האחרונים הפכו חברות ייעוץ ארגוני למבוקשות מאוד, עקב פעילות עסקים וחברות בעולם הגלובאלי. האתגרים המורכבים, השינויים, התחרות ומימוש החזון, דורשים שימור ההון האנושי, עיצוב מחדש של תרבות הארגון, פיתוח תשתית וערכים.

האתיקה המקצועית של יועצים ארגוניים דורשת הפעלת והעצמת מנהלים, הצפת האתגרים, הבעיות והקשיים תוך התמקדות בתהליכים שונים בתוך הארגון והצעות לפתרון או לשינויים מתבקשים.

אלה כוללים פעילויות של ייעוץ, פיתוח מנהלים, ליווי והכשרה של בעלי תפקידים, הכשרת עובדים ועוד. 

ישנן הגדרות רבות לתחום של ייעוץ ארגוני כמו גם לפיתוח ארגוני. יש המדברים על שיפור ופיתוח האפקטיביות, שיפור אספקטים שונים כמו ערכים, תרבות והתנהגות. או בחינה חוזרת של המטרות והיעדים של הארגון. שיפור החזון , העצמה, למידה וניהול שוטף של התרבות הארגונית, מציבים את היועץ הארגוני במקום אחראי ומוביל מאוד ומשום כך מומלץ שהוא לא יפעל מתוך הארגון עצמו אלא יהיה יועץ חיצוני.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים