ייעוץ ארגוני – כי העתיד מתחיל עכשיו

אם אתם מנהלים בארגון, כנראה שצמד המילים "ייעוץ ארגוני" ממש לא זר לכם. בשנים האחרונות, נראה כי חברות רבות מתחילות להבין שהייעוץ הארגוני אינו פריווילגיה, אלא שירות חובה עבור כל חברה שמכבדת את עצמה ומעוניינת להתעלות על החברות המתחרות בה, לשפר את נקודות התורפה שלה ולשמר את יתרונותיה היחסיים.

כתחום, עוסק הייעוץ הארגוני בארגון ובתהליכים השונים אשר מתרחשים בתוכו ובסביבה שבמסגרתה הוא פועל. בעזרת ייעוץ ארגוני מבקשים מנהלים לשפר את תפקודם של ארגונים, על מנת שיוכלו להסתגל ולהתאים את עצמם בצורה הטובה ביותר לסביבה הדינמית ולמגוון האתגרים שעשויים לצוץ בדרך. הדבר נעשה על ידי התמקדות בשלושה עולמות תוכן מרכזיים – האנשים שמרכיבים את הארגון, משימת הארגון ויחסו של הארגון עם הסביבה. היועץ הארגוני ישאף ליצור הרמוניה בין שלושת הגורמים הללו ולמקסם כל אחד מהם.

התפתחות הייעוץ הארגוני לאורך השנים

המהפכה התעשייתית, אשר החלה במאה ה-18, שינתה את פניהם של ארגונים. כלל תהליכי הייצור השתנו, ומפעלים רבים הוקמו במטרה לעמוד בדרישות לייצור יעיל ורב יותר. הארגונים שהפעילו את אותם מפעלים הלכו והתרחבו, ועם הזמן החלו להעסיק אלפים של עובדים. על מנת לוודא כי ארגונים גדולים אלה יוכלו להתנהל ביעילות מרבית, נוצר צורך חדש: ללמוד כיצד לנהל עובדים, איך לפתח תהליכי עבודה יעילים תוך שימוש במכונות בעלות היקף ייצור חסר תקדים. תחום הייעוץ הארגוני החל להתפתח באותה תקופה במטרה לתת מענה על שאלות אלה ועל שאלות פנים ארגוניות נוספות. עם השנים הפך הייעוץ הארגוני למה שאנחנו מכירים כיום – ייעוץ ארגוני לעסקים, לעמותות, לארגוני המגזר הציבורי ועוד; דיסציפלינה של ממש אשר מוסיפה להתפתח, כזו שהצורך באנשי המקצוע העוסקים בה הולך ומתרבה.

מתי פונים לקבלת ייעוץ ארגוני?

במקרים רבים, ארגונים מתחילים תהליך של ייעוץ ארגוני לקראת שינוי משמעותי. לדוגמה, עסקים שנמצאים בתהליכי הקמה לעתים קרובות ישכרו את שירותיו של יועץ ארגוני על מנת שיסייע להם לדייק את תהליכי העבודה ואת אופני ההתנהלות בארגון עוד מההתחלה. גם עסקים שמתכננים להרחיב את פעילותם, לצמצם אותה או לשנות את אופייה נוהגים לשכור יועץ ארגוני, כדי לתכנן את השינויים הרצויים ולהטמיע אותם בארגון לאור תהליך מעמיק ומקצועי.

אין ספק כי לייעוץ הארגוני ערך רב כאשר ארגון עומד בפני שינויים דרמטיים. אכן, אחת ממטרותיו של הייעוץ הארגוני היא לסייע להנהלת הארגון לתכנן ולהטמיע שינויים בצורה המיטיבה ביותר. עם זאת, אנחנו רואים יותר ויותר ארגונים אשר בוחרים לשלב תהליכים של ייעוץ ארגוני כחלק בלתי נפרד משגרת העבודה של הארגון. מדוע?

חשוב לזכור שהתנהלותו של ארגון נמדדת לא רק בעת משבר, אלא גם, ובעיקר, בימי שגרה. יתרה מכך, הצלחתו של ארגון בשעת משבר מושפעת רבות מטיב ההתנהלות בזמן שגרה. על כן, יש חשיבות רבה לשילוב ייעוץ ארגוני בארגון דווקא כאשר לא מתרחשים אירועים מיוחדים, והארגון פנוי ללמידה ולייעול תהליכי עבודה באופן שיסייע לו להסתגל לשינויים ולהתמודד עם משברים, באם יופיעו.

כיצד בוחרים יועץ ארגוני

תחום הייעוץ הארגוני החל להתפתח ולהתבסס, כאמור, לפני לא מעט שנים. עם הזמן וככל שגבר הביקוש, התרחב גם ההיצע. כיום, יש לא מעט חברות אשר מציעות ייעוץ ארגוני לעסקים וטוענות למומחיות בתחום. איך תזהו יועץ ארגוני ברמה גבוהה, אשר יוכל להעניק לכם מענה מתאים ומקצועי?

השכלה רלוונטית – אחד הדברים שכדאי לבדוק לפני ששוכרים את שירותיו של יועץ ארגוני הוא ההשכלה שלו. ייעוץ ארגוני הוא תחום מורכב שמצריך ידע רב, בקיאות בעולמות תוכן שונים ויכולות ניתוח מצוינות. השכלה מתאימה עשויה להעיד על קיומם של אלה, על אף שכמובן, אינה מהווה ערובה חד משמעית לשירות איכותי.

ניסיון והתמחות – אל תתביישו לבקש מהיועץ הפוטנציאלי לשמוע על ניסיון קודם ולספק המלצות מידי לקוחות עבר. העבודה משתנה בהתאם לסוג הארגון, לאופיו ולתחום בו הוא עוסק, וחשוב לוודא כי היועץ שתעבדו איתו אכן בעל ניסיון הולם ויכולת לסייע לארגון בעל מאפיינים ייחודיים כשלכם.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים