פיתוח מנהלים – סגנונות ניהול

לכל מנהל יש את הסגנון הניהולי שמתאים לאישיות ולאופי שלו. יש מנהלים משימתיים אשר ממוקדים בעמידה בלוחות הזמנים וביעדים שלהם. יש מנהלים חברותיים הרגישים לאנשים סביבם אשר מתמקדים בפיתוח של מערכות יחסים עם העובדים שלהם ויש כאלה שמתייחסים לצרכיהם של העובדים יחד עם התייחסות ללוחות זמנים ויעדים ויש מנהלים מהסגנון "הרגוע" אשר שומרים מרחק, פחות מעורבים ולא מעוניינים בניהול יחסים עם עובדיהם.

אי אפשר לומר מהו סגנון הניהול האידיאלי, לכל עסק וחברה מתאים משהו אחר. החשיבות היא בהתאמה בין סגנון הניהול לבין צרכי החברה והעובדים וזה מה שיניב את התוצאות הכי טובות. יועץ ארגוני הבקיא בתחום פיתוח מנהלים סבור כי מנהל טוב חייב לשלוט בכל הסגנונות הקיימים, ולהפעיל כל אחד מהם כאשר הוא נדרש לכך. כך בצורה זו ניתן להגיע אל העובדים ולגרום להם להפיק יותר הישגים. 

על סטיב ג'ובס ז"ל אמרו כי היה מנהל מאוד תובעני ולא גמיש עם סגנון ניהול משימתי אבל ידע גם להפעיל סגנונות ניהול אחרים במיומנות לפי הצורך. 

מה זה "ניהול רגוע"?

ניהול רגוע הוא ניהול בו המנהל ממעט להעיר הערות לעובדיו ומעודד את אנשי הפיתוח שלו למצוא פתרונות בעצמם. ניהול כזה מאפשר לו להתפנות לעסוק בדברים אחרים, יש לו יותר זמן אבל הוא לגמרי בקיא במה שקורה ומגיב לעתים. משום שאיננו מגיב תמיד, יש חשיבות גדולה לכל הערה וביקורת לו ולחלופין מחמאה. 

מנהלים כריזמטיים מפעילים את הכריזמה שלהם כאשר הם מפעילים אחרים ורוצים להשפיע עליהם, וחלקם אינו מודע לכך כלל. יכולת של מנהל לתת לעובדיו להרגיש מיוחדים כדי להניע אותם לפעולה כי חכמה מאוד, משום שהוא מאפשר להם להתבטא ומעודד אותם לפרוץ. בתחושה שלהם הם עושים את זה עבור ההתפתחות שלהם עצמם ולא עבור החברה וזה הדבר הכי טוב שיכול לקרות לכל מנהל, שהעובדים שלו ירגישו שהם פועלים במלוא המרץ עבור עצמם. בסדנאות פיתוח מנהלים לומדים כיצד מתרחשים תהליכים כאלה. 

ניהול ללא פשרות

ניהול ללא פשרות מציב מודל גם לדרגים הנמוכים. כאשר מנהל לא מתפשר על בינוניות, גם העובדים שלו שואפים גבוה. יש סגנונות ניהול שיוצרות את תגובת המנהל לבינוניות על סטיב ג'ובס היה ידוע שכאשר הוצגו לו מוצרים בינוניים, הוא היה נכנס בכוונה להתקפי זעם כדי שיהיה ברור שהוא לא מרוצה. חד וחלק. לעתים נהג לפטר עובדים על המקום או לכנות אותם בכינויי גנאי ואף להעליב אותם. הוא רצה לגרום לזעזוע כדי לטלטל את העובדים שיתאמצו יותר ויביאו לו תוצרים יותר טובים. בסדנאות של פיתוח מנהלים לומדים אלה כיצד לשלב ביקורת חמורה יחד עם חגיגות על הצלחת של פרויקטים הרחבת האופקים של העובדים שלהם במטרה שיקבלו השראה אפילו מתערוכת אומנות שאין בינה ובין הפעילות של החברה דבר אבל יש בינה ובין השראה. היכרות אישית גם היא מאפיינת סגנון ניהול מסוים וכן מגע רצוף ועקבי עם עובדים ולא רק ברמה המקצועית אלא גם ברמה החברתית. 

מה בין סגנונות ניהול לטיפוס המנהל?

טבעי הוא כי התנהגותו של מנהל תנבע מאישיותו. הטיפוס המשלב למשל הוא מטבעו מכוון למשימה והן לאנשים ברמה גבוהה. אבל סדנת פיתוח מנהלים מקצועית, אינה צריכה להתמקד בטיפוסים אלא בסגנון הניהול הדרוש. הסיבה לכך היא שהגדרת הטיפוס עלולה לחבל בתהליך התפתחות, צמיחה ושינוי של כל מנהל בהיותו "ממודר" בתוך ההגדרה שניתנה לו מראש. אין ספק כי מידע על מנהלים מועיל הרבה יותר ומאפשר להם את הדינמיות והגמישות הרצויים. מנהלים טובים צריכים להפנים ולשלוט בארבעת סגנונות הניהול ובעיקר לדעת מתי לשלוף כל סגנון בהתאם למצב בשטח. מנהל טוב בסופו של דבר צריך להיות גמיש כמו "נער גומי" לזהות את הנסיבות והצרכים המשתנים  בכל רגע ולהתאים לכך את סגנון הניהול הרצוי.

קרא גם על: אסטרטגיה עסקית

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים