5 כללי הברזל להקמת עסק – H.G.C

התחלת לחשוב על הקמת עסק? ברכותיי!
אך מה צריך כדי להתחיל ולהצליח בעסקים? מה עושים לאחר שמקבלים את ההחלטה? כיצד עוברים מרעיון, לביצוע? איך מתבגרים על הפחד הראשוני? אלו שאלות גדולות, אשר לא תמיד יש להן תשובות פשוטות ובוודאי אין תשובה שמתאימה לכל העסקים. בחרנו לשתף אתכם היום בחמשת כללי הברזל,  שאם תיישמו אותם ותאמצו דרך חדשה להסתכל על העולם – תוכלו להתחיל להצליח בעסק שלך ובעולם היזמות. שנתחיל?

כלל מספר 1  – הגדרת חזון:

חזון הוא דימוי נפשי מלא חיים של מה שאתה רוצה שהעסק שלך יהיה בשלב כלשהו בעתיד, על סמך המטרות והשאיפות שלך. הגדירו חזון עסקי לעסק שאתם מעוניינים להקים – תתחילו לכתוב הצהרת חזון, שתבטא את מהות המקום אליו אתה רוצה לקחת את העסק שלך ותהווה השראה להגיע אל יעדייך. הצהרת החזון אמורה לבטא את היעדים העסקיים לטווח ארוך ואמורה לבטא את השקפת עולמך ואת מקומו של העסק שלך בו. בעזרת החזון העסקי, נוכל לענות על השאלות "לאן אנחנו הולכים?" ו-"כיצד נגיע לשם?". בעת הגדרת החזון העסקי, חשבו גם מה ההשראה שלכם לפתיחת עסק, ואילו ערכים ועקרונות עסקיים חשובים לכם. עסקים בעלי חזון מוגדר הצליחו להגיע לרמת הצלחה גבוה יותר מעסקים שלא הקדישו זמן להגדרת החזון.
הגדרת החזון מסייעת לנו במספר פרמטרים:

1. הגדרת חזון תסייע לתאר את מצב השיא שהעסק שלנו שואף להגיע אליו.
2. הגדירו חזון ריאלי מצד אחד ומצד שני חזון בעל מעוף ושאיפות.
3. הגדרת חזון תוביל את הארגון למימוש הפוטנציאל העסקי שלו.
חשוב לזכור, הצהרת החזון אינה דברים ש"כותבים ושוכחים" ממנו. ככל שהעסק יגדל, עליכם לחזור להצהרת החזון כדי למדוד את ההתקדמות וההצלחה שלכם. בעזרת החזון העסקי, תוכלו לקבל החלטות עסקיות, מכיוון שהצהרה זו מייצגת למעשה את הלב והנשמה של העסק.

כלל 2 – הגדרת מטרות:

חשוב להקדיש את הזמן להגדרת יעדים מתוך החזון העסקי שיצרנו, ובכך לסקור את העסק בכללותו. הצבת יעדים ברורים ומוגדרים יכולים לעזור לעסק לצמוח, להשיג את היעדים, לשתף את עבודת הצוות ושיתוף הפעולה ולמעשה לעזור לקהל היעד להבין את הכיוון שהעסק מכוון אליו.

ננסה לקבוע מטרות – ספציפיות (ברור לנו מה אנחנו רוצים להשיג?) , מדידות (וודאו שניתן למדוד את המטרה, וכך נוכל לזהות אם השגנו אותה),  מציאותיות וברות השגה (האם יש לנו את הכלים, הכסף, הזמן והמשאבים לעמוד במטרות?)  ורלוונטיות (האם המטרה רלוונטית לעסק שלנו?) .

נרשום את המטרות בתכנית העסקית ובכך נוכל לעקוב אחר ההישגים שלנו ולהתמיד בהם, נקבע תאריך יעד ריאלי להשלמת המטרות ונצטרך להבין כיצד להשיג אותם. ננסה להיות מציאותיים במה שאנחנו יכולים ורוצים להשיג, ויכול לעזור אם נפרק המטרות לנתחים קטנים יותר.

נקפיד להציב יעד ריאלי – עסקים רבים נוטים לחשוב כי אם בחודש מסוים מכרו או ביצעו כמות גדולה של מכירות או משימות, בחודש הבא יהיה אפשרי לעמוד באותו היעד ואף להעלות את הרף. זוהי טעות נפוצה – כל חודש אינו דומה או זהה לקודמו, ועל כן נתכנן יעד ריאלי עבור כל חודש באופן ספציפי.

ביקשנו ממנכ"ל החברה שלנו, מר גיל חיים, להוסיף כמה מילים בנושא:
"כאשר הקמתי את העסק הראשון שלי הייתה לי מטרה ברורה –  להרוויח כמה שיותר. לא הבנתי שהמטרה שהצבתי לעצמי אינה יכולה להגיע לבד. לפני המטרה של להרוויח כסף אני קודם כל צריך להבין כמה אני מצפה ומעוניין להרוויח? כמה לקוחות אני יכול לשרת? וכמובן, כמה משאבים יש לי?"

גיל מוסיף כי "אם בתחילת הדרך הייתי מגדיר מטרות שנגזרות מהחזון שלי, היה לי הרבה יותר פשוט להבין איפה אני נמצא בכל שלב ולא הייתי מבזבז כסף ויותר מזה – זמן. כאשר מגדירים מטרות לעסק חשוב להתמיד ולהמשיך לעקוב אחר הביצועים ולראות אם עמדנו ביעד גם בטווח הבינוני/ארוך. כיום רק 42% באמת מציבים יעדים ארוכי טווח ועומדים בהם"

כלל 3 – הקצאת משאבים:

בשלב הראשוני של ניהול פרויקטים והקמת עסק בפרט, שלב הסולל דרך להשגת יעדי הפרויקט, חשוב להקצות את המשאבים באופן נכון.
לפני כן, בואו ננסה להבין מה זה בדיוק הקצאת משבים. למעשה, זו האמנות והמדע של הקצאות משאבים זמינים לשימושים שונים. בניהול פרויקטים, הכוונה היא חלוקת המשאבים בחברה לצורך השלמת משימות הקשורות לפרויקט. אז, כמה צריך להיות זהיר בעת הקצאת המשאבים הללו בחברה? התשובה היא – זהיר מאוד! ננסה להבין כעת כיצד לעשות זאת באופן בטוח. בהקמת עסק כידוע לא תמיד יש את כל המשאבים שאנחנו צריכים, החל מהמשאב הפיננסי ועד המשאב האנושי.
לכן מה עלינו לעשות בקמת עסק בשביל לדעת אילו משאבים צריך להשקיע? ועם אלו משאבים אפשר להסתדר בתחילת הדרך?

  1. קבעו את היקף הפרויקט – לפני שנתחיל להקצות משאבים, הדבר הראשון שנדרש מאיתנו הוא להגדיר את היקף הפרויקט או העסק שלנו. ככה נוכל לתכנן את כמות המשאבים שצריכים להיכלל ביעדי הפרויקט. לכן, זהו הצעד הראשון בדרך להקצאת משאבים נכונה.
  2. ננסה לזהות את המשאבים הדרושים לנו – אחרי שקבענו את היקף הפרויקט, המטרה שלו והמשימות הנחוצות כדי לבצע את העבודה בזמן ובמסגרת התקציב – צריך לאחד את המשאבים. אבל זה לא אומר שיש לנו בריכה בלתי מוגבלת שממנה נוכל לשאוב את המשאבים. לכן, נערוך רשימה ונוודא שהיא מתאימה לתקציב שהוקצה.
  3. הערכת המשאב האנושי – ננסה לקבל מושג על העובדים ואחריותם וכך נוכל לזהות מי מתאים למשימות השונות.
  4. נסה להיערך ל"שעת חירום" – המשאבים שלנו, גם האנושיים, יכולים לעתים להיות מוגבלים ולהוות לנו אתגר. לכן, אנחנו צריכים להיות מוכנים לתרחישים כאלו ולדעת לטפל בהם. חשוב שנדע להקצות את המשאבים ביעילות ולעשות תעדוף לפרויקטים מסוימים, וכך לא נבהל ממצבים כאלו.  
  5. חשוב בצורה הוליסטית ומציאותית – כאשר כל כך מתמקדים בתהליך, קשה להרים את הראש ולראות מה קורה בפועל. חייבים תמיד להיות מודעים למצב המשאבים – התבוננו כל הזמן בכל העסק ולא רק בתחומים שונים.

כלל מספר 4 – האמן בעצמך:

אחד הדברים החשובים בהקמת עסק הוא אמונה במוצר, אמונה בתהליך והכי חשוב זה להאמין בעצמך.
כאשר כבר החלטנו לבצע את ההחלטה ולצאת לדרך של הקמת עסק או לשפר תהליך קיים בארגון, עלינו להיכנס לתהליך באמונה שלמה ולנטרל רעשי רקע שימנעו מאיתנו להגשים את החזון ולעמוד במטרות שלנו. לביטחון בעבודה יש קשר ישיר עם היכולת שלך להיות מנהל מצליח. ניסיון והבנה של מתודולוגיות לניהול פרויקטים הן אכן יכולות הכרחיות, אך ללא ביטחון לגבות את עצמך, לא תוכל להפיק את המירב מהם.

  • השתדל להתמקד בחוזקות שלך – הבן שאתה הדבק שמאגד את כל המטרות והיכולת לאפשר לעסק שלך לפרוח.
  • עבוד על ­חולשותייך­ – תמיד יש דברים שאתה יכול לעבוד עליהם כדי להשתפר בתחומך, מה שיכול להעניק לך ביטחון בעבודה.
  • תאתגר את עצמך – קבע לעצמך יעדים אישיים ותחתור לגרום להם לקרות.
  • אל תפחד להאציל סמכויות – להיות מנהל עסק זה קשה מספיק. אל תפחד לתת משימות לאנשים אחר שמוכשרים לבצע אותם, זה לא משקף דבר לגבי מידת יכולתכם לתפקיד. 
  • עקוב אחר ההצלחות שלך – שים לב לניצחונות, קטנים ככל שיהיו, בחייכם המקצועיים. זה יכול לעזור לגרום לכם להרגיש נהדר ולהעצים את הבטחון, ויחזקו אותנו ברגעים כשאנחנו לא תמיד הכי בטוחים בעבודתנו. הקף את עצמך באנשים אשר מעניקים לך ביטחון, שתוכל לסמוך עליהם. היוועץ עם אנשי מקצוע בתחומים הרלוונטים. חפש מודל לחיקוי ולא מציל. אינך זקוק לגיבור, אך ייתכן שתצטרך מדריך. ואז, פשוט התחל. והכי חשוב, “כוון לירח, אפילו אם תחטיא, אתה תנחת בין כוכבים.” (לס בראון).

כלל מספר 5– שיתופי פעולה:

הכלל הבא הנו כלל שהגיע מניסיון של חברת H.G.C בעבודה מול עסקים בתחילת דרכם או ארגונים קיימים שמעוניינים לבצע פיתוח עסקי/ארגוני בעסק שלהם.
בחברת H.G.C נוכחנו לגלות כי עסקים רבים בתחילת דרכם משקיעים מאמץ אדיר בגיוס לקוחות חדשים לעסק החדש מבלי לבחון כלל אפשרות לגייס שותפים עסקיים. החשיבות של גיוס שותפים עסקיים לעסק בהקמה או לארגון הרוצה להתפתח ולהגדיל את המכירות שלו הוא משמעותי במיוחד.
שותפים עסקים משלימים יכולים לסייע לנו בגיוס לקוחות חדשים, שיתופי פעולה להגדלת העסקאות שלנו וכמובן להציע ברטר אחד לשני.

טיפים לשיתופי פעולה עסקיים:

  • שמשו כקו שני לשת"פ – נסו לפנות לחברות גדולות יותר מכם באותו ענף או תחום והציעו את השירותים שלכם בתור קו שני לחברה. כלומר אם חברה גדולה כבר לא נותנת שירותים ללקוחות שמשלמים פחות מסכום מסוים ואתם כן יודעים לתת את הפתרון ללקוח, הציעו להם שיתוף פעולה ובכך תייצרו לכם הזרמת לידים נוספת לעסק.
  • עסקים משלימים – נסו לפנות לשותפים עסקיים משלימים המעניקים  שירות או מוצר שלאחר שימוש בו, יצטרכו את השירותים שלכם.

לסיכום אם אתה או את חושבים שאתם מוכנים לפתוח עסק משלכם, התחילו להאמין כי אין טעויות – רק שיעורים. קבל זאת כחלק מהתהליך. הפוך את הדחף שלך להצליח לגדול יותר מהפחד שלך.

לפרטים נוספים ותיאום פגישה ניתן להיות בקשר בכתובת office@hgc.co.il או בעמוד צור קשר.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מאמרים נוספים

תרבות ארגונית

אנחנו ב-HGC, לא נחדש לכם אם נגיד לכם שמכירות הן עבודה מלחיצה. תחרות בלתי פוסקת, עמידה ביעדים ועבודה עם אנשים – הם רק טעימה מיום…

האם מערך המכירות שלך מיושן או עדכני?

השאלה שבכותרת מטרידה לא מעט מנהלים ובעלי עסקים, לארגונים רבים נוח להגיד לעתים קרובות "ככה תמיד עשינו דברים" ולהישאר במקום. אך האם הדברים שתמיד עשינו…
עוד מאמרים יעלו בקרוב...